fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Både fotografering og fotoprint handler om lys

Foto er lys! Derfor er også fotografer lidenskapelig opptatt av lys. Det handler om lys under fotografering og det handler om lys under fremstilling av foto på papir. Lyset byr på så utrolig mange utfordringer som igjen gjør det spennende å være fotograf. Man kan vel trygt si at vi aldri kommer helt til bunns i alle utfordringene – eller kanskje vi skal si mulighetene.

Det er gjerne lyset under selve fotograferingen som får mye oppmerksomhet når et foto vurderes, men alle som arbeider med å fremstiller foto på papir vet at det er et hav av muligheter når det også kommer til selve presentasjonen. Her handler det blant annet om ulike papirtyper som byr på mange ulike muligheter fordi lyset kombinert med papiregenskapene gir ulike uttrykk.

“Show me, don’t tell me” heter det. Men å vise papirets egenskaper på en dataskjerm er en umulighet, noe som igjen gjør det vanskelig å formidle temaet i en fotoblogg på nett. Derfor er vi alltid glad for å kunne vise våre kunder ulike papirprodukter her i vårt fotostudio.

Lys fra a til å

Lys er altså viktig når vi tar et fotografi og lys er viktig når vi presenterer et fotografi. Det handler om hvordan vi justerer hele veien, fra opptak, til finjusetering i raw i Photoshop, til endelig print.

I tillegg kommer alle mulighetene som finnes i ulike komposisjoner i album, snitt, passpartout og rammer…som vi får ta som et eget bloggtema en annen gang ettersom det ikke er direkte knyttet opp mot lys. (Selv om også dette kan omhandle lys.)

Visningstimen av fotografiene i etterkant av fotograferingen foregår riktignok på skjerm. Derfor klarer vi ikke å vise hvordan kundenes egne foto tar seg ut som ferdig print, de får imidlertid se ulike papirtyper med prøvefoto. I ettertid er det artig å se begeistringen til kundene når de kommer for å hente sine egne ferdige printede produkter – da får de en ny opplevelse av sine foto.

Hos Haslien Fotografene selger vi aldri høyoppløselige filer til selvprint, man kan imidlertid få digitale kopier til bruk på internett av bilder som først er kjøpt på papir. Vårt konsept handler om at fotografen tar hånd om lys fra a til å – fra fotografering til ferdig kvalitetsprodukt. Går man til profesjonell fotograf skal man slippe å knote selv med å få bildene ut på papir, med kanskje dertil middelmådig resultat.

Alle bilder vurderes nøye

Men også det å vurdere fotografiet på papir er forbunnet med  “artigheter” som omhandler lys.

Vår oppfatning av farge oppleves ulikt avhengig av omgivelsene og lysets fargetemperatur. Dermed kan lyset der du vurderer fotografiet spille deg et puss. Dette er et velkjent tema for fotografer som fremstiller foto på papir.

Alt lys har en fargetemperatur som måles i Kelvin. Et stearinlys har eksempelvis fargetemperatur som ligger på 2000 Kelvin, mens vanlig sol- og dagslys har fra 5500 til 6500 Kelvin. Her i vår fotolabb bruker vi lysstoffrør i taket som tilsvarer dagslys (6500K) for å få et mer “nøytralt” miljø til vurdering av papirbildene.

De aller fleste boliger har store vindusflater og dertil mye dagslys, derfor er det også viktig å gjenskape “dagslys” når vi vurderer våre foto.

Når vi flyttet inn i vårt studio i sin tid, var arbeidslyset og farger på veggene et tema. Spesielt i arbeidsrommet der vi printer våre foto. Her arbeidet vi ganske bevisst for å skape et miljø der man har et “nøytralt” lys og minimalt av fargerefleksjon fra veggene. Den gang var vi nok mer usikre på om dette ville ha noen særlig praktisk betydning, men flere års erfaring har igjen og igjen vist oss hvor viktig dette er.

Spesielt merker vi at rødtonene kan spille oss et puss i “normal” husbelysning (gult lys). Noe som ser bra ut i husbelysning, kan se grelt ut i dagslys. Årsaken til at rødtoner merkes spesielt, er fordi rødtoner gjør seg gjeldende i huden. Som studiofotograf er det nettopp mye hud som eksponeres.

Kalibrering

I tillegg må du sørge for at skjermer og printer er kalibrert. Men selv om skjerm og printer er aldri så mye kalibrert, må hvert enkelt foto vurderes etter print. De som selger oss printere og skjermer vil ha oss til å tro at det vi ser på skjermen er det vi får ut – så enkelt er det bare ikke. En skjermvisning av et foto blir dessuten ganske omtrentlig fra skjerm til skjerm.

Farger og lys byr på mange spennende utfordringer, noe du kan lese mer om i denne saken som vi har laget tidligere.

Lys og farger lar seg ikke temme og det er nettopp det som gjør det så spennende å arbeide med foto.

Så er det opp til kunden å bestemme hvordan bildet skal presenteres hjemme. Den biten kan eller skal vi ikke legge oss opp i 🙂

Også her kan lys være med på å gjøre noe med både fotografiet og selve rommet der bildene henger. Besøk Philips sine nettsider for å se hvordan et rom kan forvandles bare ved hjelp av lys.

I bildet under her kan du se hvor ulik belysningen er hos oss i vårt fotostudio og i vårt monteringsrom. I vinduet til venstre er lyset mye hvitere og kaldere enn vinduet til høyere. Bak vinduet til venstre har vi print og monteringsrom, mens studioet befinner seg bak vinduet til høyre. I studioet har vi “vanlig” gult lys i taket, hvor studiolampene gjør jobben under selve fotograferingen.

I vinduet til venstre er lyset mye hvitere og kaldere enn vinduet til høyere. Bak vinduet til venstre har vi print og monteringsrom, mens studioet befinner seg bak vinduet til høyre.

Ulik fargetemperatur.  I vinduet til venstre er lyset mye hvitere og kaldere enn vinduet til høyere. Bak vinduet til venstre har vi print og monteringsrom, mens studioet befinner seg bak vinduet til høyre. Du kan også se at utebelysningen har samme gule farge som lyset i studio.