fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Bloggen er vårt butikkvindu

Vi begynner med å rette en takk til alle som legger turen fast innom Haslien Fotografenes fotoblogg – det er artig med så mange faste blogglesere. Besøkene til vår nettside har økt jevnt år for år, det viser vår statistikk.

Ut fra statistikken kan vi se at de aller fleste besøk til vår nettside kommer fra andre steder enn Facebook. I en periode har trafikken fra Facebook vært dominerende, nå er det igjen direktebesøk og søkemotorer som gir oss flest besøk på nettsiden. Dette skjer altså samtidig med at antallet besøk på www.haslien.no øker.

Ettersom vi har vårt fotostudio ute på landet er nettopp bloggen en fin mulighet til å få vist frem hva vi gjør. Vi har ikke noe utstillingsvindu mot en handlegate, så man kan si at bloggen er vårt butikkvindu. Her kan man kikke på våre bilder og lese hvordan vi arbeider i vårt fotostudio i Sarpsborg.

Her er noen fakta:

  • De mest besøkte nettsidene er selvsagt hovedsiden deretter kommer “prisliste” og “kontakt oss
  • De som kommer fra direktebesøk og søkemotor er langt flinkere til å ta seg rundt på vår nettside sammenlignet med besøkende som kommer via Facebook.

Når jeg trekker frem nettopp disse to faktaopplysningene, så er det for å oppmuntre deg til å satse på blogg. Det er veldig gøy med mange “likes” på Facebook, det synes vi også, men man skal ikke se seg blind på dette. Husk at kunder som søker deg opp for å bli fotografert ikke er opptatt av å trykke “likes”. De vil først og fremst se dine fotoarbeider før de kontakter deg.

En annen ting er at Facebook belønner brukere som er aktive med kommentarer i ulike Facebook-forum og som er raus med likes-knappen; “vær aktiv og få mye aktivitet tilbake”. Noe så uinteressant som at du har kjøpt deg nye sandaler kan gi haugevis av “likes” 🙂 Det gir kanskje litt selvtillit når man ser responsen, men bli ikke forledet til å tro at det nødvendigvis gir flere kunder. Facebook kan fort bli “keiserens nye klær“.

Nå er ikke dette et innlegg mot Facebook, men det er viktig å skille mellom “kikkere” og potensielle kunder. Folk er ofte i kikke-modus når de er på Facebook, mens de som finner deg i søkemotoren er ute etter en fotograf fordi de har et behov …Derfor vektlegger vi nesten alltid nettsiden vår når noe publiseres.

Det er mange fordeler med en fotoblogg, i denne omgang skal jeg nøye meg med å trekke frem at det gir rom for refleksjon i hverdagen. Når man skal skrive et blogg-innlegg får man fin mulighet til ettertanke; “hvordan uka har vært” og “hva kan vi dele med kunder, fotografer og fotointeresserte”. Faglig knyttes det kontakter med andre dyktige studiofotografer i Norge, Sverige og Danmark som følger vår fotoblogg. Ca. en tredjedel av trafikken på bloggen er returnerende besøk og vi antar at en del av disse er fotoentusiaster og andre fotografer som følger med på hva vi gjør.

Ikke alt kan deles på nett, som for eksempel hvordan et bilde kan se ut i et album på et spesielt papir. Derfor kunne det vært artig å danne en gruppe med fotografer som satser på produkter etter en fotografering slik vi selv gjør, fotografer som igjen kunne avlagt hverandre et besøk for å utveksle erfaring. Vi får av og til besøk av andre fotografer som kommer til oss for å se hvordan vi arbeider, som i dag, hvor en fotolærling fra en annen fotobedrift er på besøk i vår studio. Men vi i Haslien Fotografene kan også ha godt av å besøke andre fotografer.

Ideen om en erfarings-gruppe får vi blogge om en annen gang, send oss gjerne en e-post dersom samme tanke har streifet deg 🙂

Igjen; takk til dere som følger bloggen fast. Ha en god helg! …selv tar vi fri lørdag ettermiddag etter å ha avsluttet uken med bryllupsfotografering!

Bildet vi publiserer i dag er fra en fotografering vi gjorde her i vårt fotostudio tidligere i høst.

nyfødt-foto

Fra en nyfødtfotografering vi gjorde i høst.