Til inspirasjon for studiofotografer

René Redzepi har befunnet seg på topp 100-lista til Time Magazine over en av verdens mest innflytelsesrike personer. Tidligere i høst fikk jeg fotografere Rene fra restauranten Noma som regnes blant verdens beste restauranter. Når han snakker skriver New York Times om det.

Vanligvis sier vi nei til fotoprosjekter som ligger langt utenfor vårt fotostudio, men i høst ble fristelsen for stor da vi ble spurt om å komme til Mosjøen for å fotografere under ArtiskMat, hvor René var hovedforeleseren.

Vi stappet bilen full av studioutstyr og la i vei på den lange veien mot nord. Reisen gjennom vårt fantastiske land var en opplevelse i seg selv. Vi stoppet flere ganger under veis for å se den vakre naturen. Ordene strekker ikke til når jeg skal forsøke å formidle det vi fikk se… vi lar imidlertid denne siden av reisen ligge i denne omgang.

Inspirasjon

For oss fotografer er inspirasjon viktig for å komme videre i ulike prosesser. Man kan bære på en idé som ikke kommer helt på plass uten hjelp utenfra. Derfor oppsøker vi gjerne arrangementer eller steder som kan bidra til kreativ utfoldelse.

Kokker og fotografer har begge en kunstnerisk og håndveksmessig side. Man blir hele tiden vurdert på det man gjør av kompetente forbrukere. Forbrukere som selv kan fotografere og lage mat.

Kokker og fotografer har begge en kunstnerisk og håndveksmessig side. Man blir hele tiden vurdert på det man gjør av kompetente forbrukere. Forbrukere som selv kan fotografere og lage mat.

I Norge har vi et lite fotomiljø med mange dyktige fotografer hvor det ofte hentes inspirasjon. Men det kan bli mye av det samme igjen og igjen. Derfor er det av og til kjekt å kikke litt utover egen andedam og til andre kunstneriske utøvere.

Kokker kan være slike utøvere. De dyktigste kokkene har et utrolig sterkt fokus på produktet som kan overgå oss fotografer. De har også mange av de samme utfordringene som oss fotografer, noe som gjør at man kan trekke paralleller.

Helheten teller

Kokker i toppsiktet er så utrolig dedikerte til helheten i alt de lager. Alt fra hvor råvarene kommer fra, produktets egenskaper, hvordan de foredles og hvordan de serveres. Rene Redzepti opplever at matturister fra hele verden valfarter for å oppleve hans kjøkken. Det kan være helt vanlige folk som har spart penger i lang tid for å besøke restaurant Noma.

Selv tenkte jeg at det å lage mat til bryllup kanskje var noe av det mest fornemme en kokk kunne holde på med. Men nei! Flere av kokkene som deltok ved ArtiskMat var ikke en gang interesserte i oppdrag til bryllup. Årsaken ble oppgitt å være elendige kjøkkenforhold på steder der bryllupet holdes. Samtidig er det liten forståelse for å holde tidsrammer, slik at maten kan serveres varm til bryllupsgjestene. Kokkene var bevisste på at kompromisser til syvende og sist går utover deres eget renommé. De som driver gormetrestaurant har for eksempel ikke take-away konsept.

På mange måter er dette sammenfallende med hvordan mange fotografer tenker rundt heldagsfotografering av bryllup. For vår del sluttet vi med heldagsfotografering av bryllup i fjor etter å ha sett mange triste bryllups-lokaler opp gjennom årene. Da vil vi heller konsentrere oss om å ta selve bryllups-bildene et sted der vi sammen med brudeparet finner et flott og egnet sted til fotografering.

Teamwork

René fortalte hvordan de som en av verdens beste restauranter arbeider kontinuerlig for å bli bedre. Restauranten har eget verksted hvor et stort team arbeider sammen om å utvikle nye produkter. Her pågår det en kontinuerlig prosess.

Nå legger René ned den annerkjente Noma for å starte opp en ny restaurant. Ikke fordi Noma går dårlig, men fordi han ønsker å gi kreativiteten nytt rom. Denne gangen skal den nye restauranten ha egen hage hvor de selv kan dyrke råvarer.

René fortalte under sitt Norges-besøk hvordan ansatte i bedriften sammen reiser på turer for å bli inspirert. Eksempelvis reiser alle ansatte med sine familier på inspirasjons-reise og ferie til Australia i flere måneder denne vinteren, det skjer mens den nye restauranten bygges i København. Turen betales av bedriften som i dag består av mange ansatte.

René er ikke bare en dyktig kokk, men også dyktig kommunikativ. Det merket man godt under hans foredrag. På mange måter bidrar han derfor til å heve nivået i hele bransjen, nettopp fordi han klarer å inspirere gjennom sin formidling, selv om det ikke er mange som driver restaurant på hans nivå.

Marion Haslien i gang med fotografering av René Redzepi i Mosjøen. Redzepi var en av flere foredragsholder under AriskMat i Mosjøen i september 2015.

Marion Haslien i gang med fotografering av René Redzepi i Mosjøen. Redzepi var en av flere foredragsholder under ArtiskMat i Mosjøen i september 2015. Foto: Lovise Myrnes Steinrud

Samtidig er han knallhard overfor matbransjen som han mener skaper lite nytt. Han hevder at de som jobber seg i hjel på kjøkkenet har en ekte passion, mens de som står i matvareproduksjonen består av folk som først og fremst har fokus på penger.

For René er også noe av kongstanken miljøet, noe jeg gjerne deler mer om i et senere blogginnlegg.

Mye å lære

Når jeg i tittelen hevder at René er en inspirasjonskilde for studiofotografer, er det nettopp i hvordan han tenker helhet – hvordan Noma henter råvarer og hvordan de gir folk en opplevelse av det de tilbereder.

Dessverre har mange studiofotografer mistet mye av sin identitet i et fag som strekker seg mer enn 175 år tilbake i tid. I alle år har studiofotografen stått for både de kunstneriske (bildeopptaket) og håndverksmessige (produksjonen) sidene i faget – dette har mange forlatt de siste femten årene i kjølvannet av digitaliserings-prosessen.

Men det er heldigvis mange lyspunkter. Moderne mennesker er ikke så annerledes enn mennesker før i tiden – de er alle på jakt etter noe helt unikt – det er her produktene kommer inn. Leverandørene våre melder om sterk vekst som følge av at stadig flere studiofotografer finner veien tilbake til håndverket i faget.

Hos Haslien Fotografene har vi i alle år holdt oss trofast til den tradisjonsrike delen av faget. Det er vi veldig stolte av. Til dags dato har vi ikke solgt en eneste høyoppløselig digital fil til selvprint – vi har hele tiden vært mon om å stå inne for kvaliteten på våre produkter. I år ligger vi an til å slå alle rekorder i hva gjelder salg av bildeprodukter.

Mye arbeid, men verdt det

På min reise til og fra Mosjøen tenkte jeg på de mange små steder vi passerte hvor det helt sikkert finnes studiofotografer. Tenk hvilken mulighet de har! Der andre gir fra seg en minnepenn etter en fotografering kan de levere produkter som virkelig kan imponere.

Ja, det tar tid å opparbeide seg erfaring og renommé, men man vil utvilsomt gå i motsatt retning av alle andre. Ja, la kundene få merke at man kan det gamle faget. Det er noe som heter «easy come, easy go». Det man må slite for er gjerne det som holder i lengden.

Dette er også René bevisst på når han sier:  «-Så lenge folk liker det vi gjør, kan vi fortsette å jobbe, men det kan forsvinne like fort.» Derfor satser Noma mye på utvikling av produkter.

Det samme opplever vi som fotografer. Den dagen vi ikke lenger klarer å levere produkter som gjør at kundene opplever å få noe spesielt kan vi legge ned. Vår erfaring tilsier at det ligger mer kompetanse i selve produksjonen enn det ligger i selve fotograferingen – men fotografiet er likevel essensen. Det vi forsøker å si er at det er en klar sammenheng mellom bilder vi tar og produktet vi lager – og dette utfordrer oss som fotografer hver eneste dag.

Som René sier det: Totalopplevelsen av maten, menneskene, stemningen, designet, møblene, det vi spiser og drikker av – alt henger sammen. (Se video på Nomas nettsider her.)

………………………

Det er viktig å presisere at vi skriver som studiofotografer – ikke fotografer som driver med reportasjefotografering eller fotografer som leverer foto til presse og reklame. De leverer selvsagt digitale filer. Dette var også en av grunnene til at vi la ned vår reportasjefotografering til bryllup i fjor – her har leveranse av høyoppløselige filer trolig kommet for å bli. Derfor ligger denne type  fotografering utenfor vårt domene.

René Redzepi 2010,2011,2012 og 2014 ble kåret til verdens beste restaurant av San Pellegrino Awards. Hans restaurant Noma har mottatt 2 stjerner i Michelin-guiden.

Mosjøen. René Redzepi og restauranten Noma ble kåret til verdens beste restaurant av San Pellegrino Awards i årene 2010,2011,2012 og 2014 . Noma har mottatt 2 stjerner i Michelin-guiden. Foto: Marion Haslien

 

Menu