I dagens post i fotobloggen har vi lekt oss med variasjon på passepartout og veggfarger. Med bloggposten ønsker vi å dele hvordan vi arbeider oss frem til gode bildeprodukter. I de ulike bildeeksemplene lenger ned i innlegget har vi anvendt en hvit barokk-ramme, en ramme som for øvrig kan fås i fargene sort, gull eller sølv i tillegg til den hvite.
ALT I DETALJENE
Hos Haslien Fotografene har vi ikke som mål å selge det største og dyreste veggbildet til våre kunder, men å selge et bilde som passer inn i deres hjem. Når man først bruker noen tusenlapper på fotograf skal også sluttproduktet være optimalt. Når vi snakker om sluttproduktet mener vi for eksempel hvordan et bilde, isatt ramme, fremstår på veggen hjemme hos kunden.
Det å få «wow-bilde» til veggen krever mye mer enn det mange faktisk tror. Det å ta selve bildene i studio er bare en bitte, bitte, bitte liten del av jobben. Det er nemlig en møysommelig prosess bestående av mange ulike avgjørelser – hvert steg har igjen mange ulike valg som vi ikke kan komme inn på. ( …i et allerede for langt innlegg.)
TRE STEG
Hos Haslien Fotografene deler vi inn prosessen i tre steg:
- Planleggingsfasen – Hva ønsker du med fotograferingen; album eller veggbilder? Her gir vi deg gjerne tips før vi går i gang med selve fotograferingen. Som hva du bør tenke på før du kommer til fotografen.
- Selve fotograferingen. Her arbeider vi etter dine ønsker. Selvsagt bør man ikke bestemme alt før man går i gang med fotograferingen, men det kan bidra til å gjøre oss mer dedikert dersom du har spesielle ønsker.
- Etterarbeid og produkt. Ingen er bedre rustet til å gi deg hjelp til ulike produktvalg etter en fotografering enn fotografen. Det ligger minst like mye kompetanse her som i selve fotograferingen. Det tar mange år å opparbeide seg denne erfaringen.
I mer enn 150 år har studiofotografer arbeidet ut fra tanken om at bilder skal ha en kunstnerisk og håndverksmessig side. Fotografen regner ikke bildet som ferdig selv om det foreligger som en negativ/digitalfil. Derfor har heller ikke studiofotografene tradisjonelt solgt sine negativer. De leverer ferdige produkter. Altså et ferdig fysisk produkt og ikke kun en digital fil.
Du har sikkert hørt uttrykket «slusk i smoking» – i denne sammenhengen tenker vi oss det motsatte, at et flott bilde mister sin eleganse i en dårlig presentasjon. Vi har laget et par gyselige bilde-eksempler lenger ned i saken som helt klart tydeliggjør hva vi tenker på. I eksemplet ser du to bilder som ødelegges av fargevalget på passepartouten. Men det behøver ikke være så graverende feil som drar ned helheten av et veggbilde – det kan også være hvordan bildet beskjæres, hvilken størrelse man opererer med og selve materialvalget.
MANGE MULIGHETER
Det er helt umulig å komme inn på alle de ulike materialvalgene som ligger i å nå frem til et godt sluttprodukt. Bare hva gjelder passepartout er det ulike farger, tykkelse, type papir, passepartout igjen med ulike farger i papirkjernen. Man kan også kombinere flere passepartouter i en og samme ramme….og ha på passepartoutlist.
Hvilken type papir skal man velge på selve fotografiet? De ulike fotopapirene gir ulikt bildeuttrykk – dessverre kan vi ikke vise dette frem på en skjerm, men dette vil du forstå når du ser de ulike papirprøvene vi har i vårt studio. Haslien Fotografene er for øvrig godkjent for Digigraphie-trykk og er partner med en av verdens ledende papirprodusenter; Canson.
Vi har ikke berørt de mange mulighetene som finnes for rammer og ulike typer glass. For å ikke glemme laminering som erstatter glass – vi har flere typer laminering.
TIDKREVENDE
Det er ikke meningen å gjøre deg forvirret 🙂 …men her ligger også alle mulighetene for å arbeide frem et unikt produkt til ditt hjem. Vi vil alltid strekke oss langt for å hjelpe kunden gjennom denne prosessen. Det skjer blant annet gjennom en visningstime – les mer om visningstimen her. Visningstimen er kanskje noe av det aller viktigste i hele prosessen for å nå et godt resultat.
Som du sikkert forstår, legger vi ned veldig mye arbeid hos hver enkelt kunde. Vår filosofi er oppsummert: Når man først bruker en del penger hos fotograf skal kunden sitte igjen med et produkt de stolt kan vise frem til venner og familie, i generasjoner. Det betyr ganske mye mer enn en bildefil som kanskje gir noen “likes” på Facebook i øyeblikket.