fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Åpenhet om retusj

«Verden vil bedras» heter det i et gammelt uttrykk, men med kunstig intelligens (KI) er begeret i ferd med å renne over for hva vi tåler av bedrag. Vi er lei av å måtte skille mellom sann og falsk informasjon, og ikke er det så lett å vite om det er ekte eller falsk heller.

AV: Marion Haslien

I en tid der vi får stadig mer manipulasjon og falsk informasjon, arbeider nå flere store teknologiselskaper og mediainstitusjoner for å få en gjennomsiktighet i bruk av retusj samt gjøre det enkelt å gå til sikre kilder. Disse aktørene jobber sammen i et nettverk som heter «Content Authenticity Initiative» (CAI), som blant annet arbeider for å motvirke desinformasjon i fotografi. Vi i Haslien Fotografene er medlem i nettverket.

I denne saken har vi brukt den nye teknologien som gir deg tilgang på originalfilen og hva som er gjort med bildefilen slik at du enkelt kan se selv. Dette vil være standard i nær fremtid på en enkel måte.

I mange år har manipulasjon av fotografi pågått uten noen krav til å dokumentere hva som egentlig er gjort med bildene. I eksemplet under kan du se hvordan to bilder redigeres sammen til ett bilde. Det ene er en bildebakgrunn fra Adobe Stock mens selve gravidfotoet er tatt i vårt studio. Vi vil understreke at dette er ikke en metode vi anvender oss av, men dette er metoder som er svært utbredt.

Et bilde som er manipulert inn med blomsterbakgrunn. Hos oss jobber vi ikke på denne måten. Vi bruker ekte settinger, som du kan se i barnebildene i denne saken. Ved hjelp av AI kan denne prosessen gjøres enda enklere. Du tar bilde av deg selv og beskriver hvilken setting du skal være i og bildet produseres etter beskrivelse.
Den gravide er manipulert inn på et annet bilde med blomsterbakgrunn. Hos oss jobber vi ikke på denne måten. Vi bruker ekte blomster i studio, slik du kan se i barnebildene i denne saken. Ved hjelp av KI kan prosessen over gjøres enda enklere. Du tar bilde av deg selv og beskriver hvilken setting du skal være i og bildet produseres etter din beskrivelse.

Intensjonen med nye standarder for dokumentasjon av ekthet er ikke å få slutt på bruk av retusj, men snarere om å få åpenhet rundt bruk av retusj eller KI i bilder. Med nye digitale verktøy vil man også kunne vise til sikre kilder av originalbildet dersom det er ønsket av kundene som kjøper bildene våre. Vi forklarer lenger ned.

Hos Haslien Fotografene har vi siden oppstart for 20 år siden alltid vist våre kunder uretusjerte bilder i visningstimen etter fotografering. Det er fordi vi mener folk har krav på å vite hvordan bildene ser ut før redigering og at kunden dermed er mer delaktige i hvordan retusj utøves. Vi har utarbeidet en egen informasjon om hvordan vi arbeider med retusj som kunder får tilgang på før visningstime. Vi viser til våre etiske retningslinjer og hvordan vi arbeider med bildene.

Nytt verktøy under utvikling

I flere ledd, fra bildeopptak til retusj og publisering, kan teknologien manipulere med bilder. Derfor er det viktig at kamera og programvareutviklere setter verktøyet på dagsorden. Teknologien heter C2PA og har som oppgave å kode og bidra til sertifisering av fotografier.  Det tyske industriselskapet Leica, som blant annet produserer kamera har allerede kommet med sitt første kamera med CP2A-teknologi. I 2024 er det ventet at flere av de store mobiltelefontilbyderne kommer med C2PA-standarden.

Når vi i Haslien Fotografene redigerer våre bilder vil vi kunne dokumentere hva som gjøres med hvert enkelt bilde. Adobe Photoshop har nå en betaversjon som vi bruker her i vår bedrift på utprøving. Stikkordet er altså åpenhet rundt retusj.

Hovedbildet øverst i saken er en sann setting med ekte blomster. Bildet under her er også fra en sann setting. Se også video lenger ned fra fotograferingen:

Bilde som tar i bruk Content Creditals i Adobe Photoshop. Haslien Fotografene
Bildet her er tatt med friske blomster i en ekte setting i vårt studio. (Se video under) Bildet er snittet og er minimalt redigert. Informasjonen i bildefilen har opptak av hele prosessen i Content Creditals i Adobe Photoshop. Du kan teste ved å laste bildet først ned så sjekke bildet opp mot originalen ved å laste opp fotografiet for en sjekk her. I fremtiden vil denne sjekken skje ved at bildet får et lite ikon man klikker på. Foto: Haslien Fotografene

Videoen over har blomster som vi selv dyrker frem for fotografering. Les mer her om vår unike arbeid.

Vi har også full kontroll på fremstilling av foto selv. Bilder som er i album eller veggbilder er alltid autentisk i forhold til våre kriterier.

Trolig vil folks holdninger til retusjering endres totalt i løpet av kort tid, nettopp fordi KI gjør at folk ikke lenger kan vite om bilder (og film) er ekte. Det snakkes nå i «nerdemiljøene» om at sosiale medier og Google vil lage egne knapper i søkefeltet der du kan sortere ut bilder som ikke har ekthet-sertifikat. Dermed vil bilder med ekthet bli mer populært i befolkningen.

Fra før av har norske myndigheter satt betingelser for retusj brukt i reklame. Dette har en annen innfallsvinkel, men handler like fullt om at man ser seg lei av foto som er manipulert og bidrar til kropps press. Bilder som ikke viser virkeligheten.

Hva er «ekte»?

Du har sikkert hørt at «noen fremstilles i godt eller dårlig lys», det er et uttrykk fra fotofaget. Det er enkelt å manipulere ved hjelp av enten god og dårlig lyssetting for å få noen til å fremstå vakkert eller mindre flatterende. Det vil man kunne fortsette med uten at C2PA-standarden vil legge seg opp i det, for det er teknologien man vil «holde i øra» ikke at folk grer hårsveisen før fotografering.

Vi er nok alle litt som påfuglen som vil vise seg frem i all sin fargeprakt i møte med påfugl-hunnen. Vi vil fortsatt smile og holde magen inn når noen tar bilder av oss. Selv om magen egentlig ikke er så flat er det ingen som bryr seg med det og du kan fortsatt smile på bildene selv om du ikke har en god dag. Men poenget er at bildene ikke skal være tuklet med i etterkant, i hvert fall ikke uten at du selv er oppmerksom på det.

Som fotografer vil vi fortsatt retusjere bilder, men i fremover har du mulighet til å se nøyaktig hva som er gjort og tilgang til å se originalfilen for all ettertid. Ikke bare du, men også de som ser bildet på internett vil kunne gå til originalfilen.

Den nye teknologien blir frivillig, men du må regne med at Facebook og Google i fremtiden vil nedprioritere fotografier som ikke har en transparent C2PA-standard.  Dermed blir det kanskje ikke så frivillig likevel vil noen si – men det overlater vi til filosofene å avgjøre.

Om CAI og CP2A

Så hva er «Content Authenticity Initiative»? Det er et fellesskap av skapere, teknologer, journalister og aktivister som leder den globale innsatsen for å fremme bruken av sikker opprinnelses- og attribusjonsdata for digitalt innhold for å motvirke feilinformasjon. I dag er det over 2000 medlemmer, alt fra små fotografer til store selskap som Microsoft, X, Apple, BBC, Nikon, CNN og det nordiske mediekonsernet Schibsted på medlemslisten.

For mer informasjon, besøk Content Authenticity Initiative-nettstedet. Content Authenticity Initiative

CP2A-standarden er verktøyet som «Content Authenticity Initiative» arbeider med å få frem. Gjennom CAI-initiativet handler det om å nå frem med alt fra informasjon, slik som dette innlegget vi har skrevet, til programmering og tips til hvordan man utvikler verktøyet vi alle skal bruke.

Som portrettfotografer ser vi mange bruksområder for CP2A-standarden. Tenk deg at du har trent i årevis for å oppnå en fitnesskropp. Da er det litt kjipt å bli beskylt for å ha tuklet med bildene når du egentlig har jobbet tusenvis av timer med å få en veltrent kropp. Her kan vi dokumentere ektheten i bildene med den nye teknologien.

Det samme om man ønsker seg et ærlig Tinderbilde, som kan vise ekthet, selv om det er nye klær, perfekt sminke og man holder magen inn.

De gamle teknikkene med rett lyssetting, rett posering og å pynte seg for å fremstå som det beste av oss selv vil følge de fleste av oss for alltid, men vi vil ikke la teknologien bedra oss.

Vi har egne gratis nyhetsbrev for private og yrkesutøvende studiofotografer som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på.