Bryllupsfoto og lyskilder

Vi får ofte spørsmål om hvordan vi arbeider med lys under bryllup-foto ute på lokasjon. Svaret er at vi bruker mange varianter lys. Hovedsakelig tar vi våre bryllupsfoto med studiolamper. Resten blir tatt med naturlig lys sammen med reflektorer og diffusere. Håndblits anvender vi sjelden – det blir for puslete syntes vi.

Studiolampe med stor softboks gir et mykt lys og vi får lyst opp ett større område. Når vi arbeider med studiolampe har vi også alltid med oss aggregat som strømkilde. Noen vil sikkert si at det blir tungvint, men vi syntes det er kjekt. Da slipper vi nemlig  aldri opp for strøm!

Vi  kjøpte oss et bærbart lyskitt med batterier, men det pensjonerte vi etter noen fotograferinger. Nettopp fordi det begrenser antall eksponeringer og hastigheten etterhvert.  Så vi sverger altså til studiolamper, med ubegrenset strømkapasitet. La det være sagt med en gang: Dette er vår måte å jobbe på og det handler også om smak og arbeidsmetoder. Vi sitter altså ikke på noen fasit rundt hvordan man belyser – vi forteller bare hvordan vi arbeider.

Les også: TA SOLLYSET MED I BRYLLUPSPLANENE

Vi  er minimum to personer på hver bryllups-jobb utenfor studio. Den ene personen styrer lyskilden mens den andre personen fotograferer. I noen tilfeller kan vi jobbe med både reflektorer og studiolamper samtidig. Vi arbeider nå også med et konsept der vi er tre på hver jobb – en som styrer lys og to som fotograferer.

Vi er to fotograf-team som utfører bryllupsfotograferinger.  Det betyr at vi kan fotografere opp mot seks brudepar på en og samme dag. Om vi er to fotograf- team på samme lokasjon, hender det at vi får ventetid før neste brudepar dukker opp, da kan arbeidskapasiteten utnyttes til at begge foto-teamene  jobber opp mot et og samme brudepar.

Vi reiser gjerne mellom Sarpsborg, Fredrikstad og Moss, men sier nesten alltid nei til bryllupsjobber utenfor Østfold ettersom det går for mye tid til nettopp reise. På den måten utnytter vi våre arbeidsressurser best.

Haslien Fotografene er ambassadør for Sunbounce, en av de beste leverandørene av reflektor i Norge. Det er derfor helt naturlig at vi bruker Sunbounce på bryllupsshoot. Studiolampene våre er merket Elinchrom og er av flere ulike størrelser. Vi har forøvrig studiolamper nok til å rigge til to fulle studioer samtidig. Det trengs når regnet øser ned, da er det kjekt å kunne trekke innendørs i studio. Vi rigger ofte opp studio i et annet lokale som vi har tilgang til når vårt hovedstudio er fullbooket.

Fotografiene som vi illustrerer med i dag er helt ubehandlede “behind the scenes”-bilder. To av bildene viser hvordan samme foto kan se ut, med eller uten lys. Legg merke til forskjellen i dramatikken i himmelen. (De fire nederste fotografiene.) Det nest nederste bildet er tatt med en kamerainnstilling der vi satser på å fotografere uten ekstern lyskilde – dramatikken i himmelen uteblir her. Hva som er å foretrekke er ikke godt å gi noe svar på – men det er greit å vite at ulik lyskilde gir ulike uttrykk.

Dersom du har lyst til å se brudeparet som er illustrert i denne saken, kan du klikke deg inn på vår bryllupsfoto for å se hele serien.

Her er vi tre som arbeider. Vi bruker både studiolampe og solreflektor som fyller opp. Det kommer ikke så godt frem på fotoet, men her har vi kraftig lavt motlys. Det er Jeanett som er i sving med kamera her.

Her er vi tre som arbeider. Vi bruker både studiolampe og solreflektor som fyller opp. Det kommer ikke så godt frem på fotoet, men her har vi kraftig lavt motlys som inne mellom slår til. Fotografen som er i sving her er Jeanett.

Bildene her er tatt med noen sekunders mellomrom. Bildene er helt uredigerte og viser hvordan kamera slår ut når lampen ikke slår ut. Ganske fint med siluett også. Begge foto gir oss en flott himmel. Bildet under har en innstilling der vi ikke bruker lyskilde - himmelen blir en del kjedeligere, men brudeparet kommer greit frem.

Bildene her er tatt med noen sekunders mellomrom. Bildene er helt ubearbeidet. Det til venstre viser hvordan bildet blir når lampen ikke slår ut. Ganske fint med silhuett også? Begge foto gir oss en flott himmel. Kamera er innstilt nettopp med tanke på å få en dramatisk himmel – akkurat slik vi opplevde den i virkeligheten denne ettermiddagen  Bildet under har en kamerainnstilling der vi ikke bruker lyskilde – himmelen blir dermed en del kjedeligere, men brudeparet kommer mer frem når man er uten lyskilde. Samtidig det går altså på bekostning av en dramatisk himmel.  Bildet under er tatt tre minutter seinere.

 

Dette fotoet er tatt tre minutter senere. Her er kamera innstillingene endret slik at vi får mer ut av objektene som står i motlys. Til tross for noe lavere himmel ser vi at himmelfargene blir noe mer kjedelig. (Bildet er tatt tre minutter seinere enn de to over.)

Et helt ukomplisert foto å ta. Her er kameraets innstillinger endret slik at vi får mer ut av objektene som står i motlys. Her er innstillingene gjort med tanke på at man ikke har noen lyskilde. Til tross for noe lavere himmel ser vi at de dramatiske himmelfargene uteblir. Bildet er tatt tre minutter seinere enn de to over.

Her studerer Jeanett bildene på sitt kamera. Blitsen fra studiolamen slår inn på brudeparet som går langs veien.

Her studerer Jeanett bildene på sitt kamera. Blitsen fra studiolampen slår inn på brudeparet som går langs veien. Også her kommer den nydelige kveldshimmelen bedre frem.