Det å være med på å skape noe vakkert i kunders hjem er utvilsomt noe av det som er gøy med å være fotograf. Det å få se hvordan bildene henger på veggen i mange hjem gleder oss virkelig. Derfor setter vi alltid pris på at kunder i ettertid deler med oss hvordan bildene blir i miljøet hjemme hos dem.
Det er ikke alle som har lyst til å legge bilder fra hjemmet på sosiale medier, fordi det er en del av privatsfæren. Det har vi respekt for og derfor deler vi heller ikke bilder som kunder eventuelt sender oss. Vil kunden at andre skal se hvordan de har det hjemme, legger de selv ut på Internett. (Tagg oss gjerne slik mange gjør.)
Velger du å ikke legge ut på nett setter vi stor pris på om du sender oss en e-post med bilder av hvordan det har blitt hos deg, slik at vi kan ta del av hvordan resultatet ble. Det bidrar til å inspirere oss i vårt arbeid.
(Saken fortsetter under bildene.)
.jpg)
.jpg)
Ofte kommer kunder til oss nettopp for å få hjelp til bildeprodukter som har en stil som passer i deres hjem. Derfor jobber vi med å kartlegge kundenes behov før de kommer til fotografering, slik at vi kan hjelpe dem på best mulig måte når de først kommer til fotografering. Vi søker hele tiden å fornye oss og tidligere kunders tilbakemeldinger bidrar også til vår kompetanseheving.
LES OGSÅ: Design og interiørmesse i Stockholm
Noen kunder får hjelp av profesjonell interiørarkitekt, mens andre velger å planlegge alt selv. Det er i planleggingsfasen man finner frem til gode produktløsninger og det kan være smart å gjøre noe av jobben før man kommer til studio. Det gjelder alt fra farge og stil på fotografiene, men også til hvordan man ønsker å plasserer bildene i interiøret med størrelsesforhold. En del av planene kan til og med være hvordan man vil lyssette fotografiene i hjemmet i ettertid.
(Saken fortsetter under bildene.)
.jpg)
Martin, som jobber grafisk her hos oss, har i disse dager designet reklame til et 20-talls deltakere på messen «Bygg Reis Deg» som åpner på Lillestrøm i morgen. I den sammenheng har jeg vært litt ekstra nysgjerrig på årets messe og kikket innom deres nettsider. Det er jeg glad for at jeg gjorde, for her skrives det også om hva planlegging betyr for sluttproduktet.
«Bygg Reis Deg er i år bygget opp som en byggeprosess, nettopp fordi vi tror at den største effekten ligger i å bli bedre i planleggingsfasen», skriver de. For bygge-bransjen handler det om å spare tid i selve byggeprosessen fordi lønnskostnadene er høye. Derfor har bygge-bransjen vært gjennom store omstillinger og det er nettopp i planleggingsfasen man kan legger opp løpet bedre. Men med god planlegging følger også «bedre sluttprodukter for våre kunder», skriver de.
(Saken fortsetter under bildene.)
.jpg)
.jpg)
Vi vet at det planlegges ned til de minste detaljer i dag når det bygges. En snekker, rørlegger, maler eller elektriker vet detaljert hvor mange meter rør, plank, kabler eller liter maling som går med før grunnsteinen er lagt. Allerede i anbudshentingen får de ulike yrkesgruppene plantegninger med detaljer for målenhet.
I mange prosjekter kobles også interiørarkitekten til byggeprosjektet. Hvor nettopp farge og romutforming er en del av planleggingsfasen. Her kan vi som fotografer med stor fordel samarbeide med interiørarkitekten. Som fotografer sitter vi på kunnskap som vi igjen kan dele med arkitekt og byggherre.
Dermed kan fotografer perfeksjonere interiøropplevelsen. Som vi skrev i et tidligere blogginnlegg; hvorfor skal ikke et bilde kunne ta et rom på lik linje med en flott lampe?
(Saken fortsetter under bildet.)
.jpg)
Nettopp derfor ønsker vi å ta mer del av hvordan våre bilder tar seg ut i kundenes hjem. Tilbakemeldingen fra våre kunder gir oss nyttig kunnskap som vi kan ta med oss videre i vårt arbeid med produktutforming. Tilbakemeldingene gjør at vi kan oppfylle vår visjon om å tilby våre kunder «faglighet og kvalitet fra fotografering til ferdig produkt».
Det er her kundene skal merke at de går til en profesjonell fotograf!
NB! Vi ønsker å inspirere studiofotografer til å tenke helhetlig hva gjelder fotografering og produkter. Derfor sender vi ut egne nyhetsbrev for studiofotografer i tillegg til nyhetsbrev som alle kan få. Abonner på nyhetsbrev fra Haslien Fotografene her.