Siden vi startet opp vårt studio for 20 år siden har bilder på papir alltid vært sluttproduktet vi leverer fra oss. Vi er kunsthåndverkere som jobber med hele prosessen fra bildeopptak til autentiske fotografier på papir. I denne saken skal vi forklare mer hvorfor papirbilder er viktigst.
De digitale filene er gratis hos oss. Det er fordi det er papirbildene med vår signatur som har verdi, ikke den digitale filen. Det er fotografiene du skal ha på papir som blir redigert og klargjort, derfor er det uproblematisk å gi fra seg gratis digital kopi når fotografiet likevel er redigert og kjøpt på papir. Vi har forståelse for at våre kunder vil vise frem sine kjøpte fotografier i en digital versjon på sosiale medier.
Vår visjon er å tilby «faglighet og kvalitet fra fotografering til ferdig produkt.» Denne visjonen har gjort oss til en av de dyktigste i Norge på fremstilling av bilder på papir. Fotografiene vi leverer fra oss er vårt egenhendige produkt fra A til Å. Her følger vi en lang håndverkstradisjon som har fulgt fotofaget fra dens vugge halvveis ut på 1800-tallet.
(Bilde øverst er mobilfoto med dårlig kvalitet, det er fra forberedelsene til en kunstutstilling hos Scandinavian Photo i Oslo i 2018, hvor vi er hos rammeleverandør Lundeby for å finne rammer. )
Vår kompetanse på foto-print har gjort at mange ønsker å samarbeide med oss både fotografer og tilbydere av fotopapir. Vi er godkjent for print av fotokunst gjennom Digigraphie™ og vi har printet for utstillere som krever høyt nivå på fotoprint. Vi driver et lite fotoatelier i tilknytning til vårt fotostudio og har verken plass eller kapasitet til å ta på oss print-oppdrag for kommersielle aktører. Så til daglig er det print for våre kunder som prioriteres, og ikke andre kommersielle fotografer.
Vi er samarbeidspartner med Canson som er verdensleder innen fotopapir. I disse dager er vi for øvrig med i et samarbeid med en stor norsk albumleverandør om å utvikle en ny type album for papirbilder. Dette gleder vi oss til å dele mer om senere her i vår fotoblogg.
Suverent nøyaktig
Fotopapir har til alle tider vært en del av helhetsopplevelsen når man betrakter et fotografi. Det er først når fotografiet er fremstilt på papir man kan betrakte fotografiet fullt ut som kunst. Ett bilde på papir er alltid statisk, det endrer seg ikke ut fra hvilken skjerm det vises på, slik man kan opplever med en digital fil som opptrer ulikt ut fra maskinens skjerminnstillinger.
I vårt 21. århundre er fotopapir fortsatt suverent i nøyaktig gjengivelse.
Jeg har ved to anledninger vært dommer i norgesmesterskap for profesjonelle fotografer, senest i 2023. Her blir deltagende fotografier gjennomgått ned til minste detalj. Helt frem til 2012 ble alle bildene juryert på papirformat. Av praktiske årsaker gikk man i 2023 bort fra papirvurdering over til digital juryering av fotografier i mesterskapet. Juryen vurderer nå alle bildene digitalt på spesial-skjermer som er nøye kalibrert, likevel opplever man at bilder opptrer ulikt i de kalibrerte skjermene som juryen sitter på og skjermen fotografen selv har. Så i vårt 21. århundre er fotopapir fortsatt suverent i nøyaktig gjengivelse.
Det er ikke bare utfordring i å få bilder til å stemme fargemessig på en skjerm, like trøblete kan det være å fremstille bilder på papir. Det vet alle som har fått noen til å printe bilder for seg og besitter litt kunnskap om fargegjengivelse! Helt fornøyd blir man dermed ikke før man gjør print-jobben selv.
Kunsthåndverk
Men uansett hvordan man snur og vender på det, så er det fotopapiret som gir fotografiet en verdi som kunsthåndverk, tilsvarende status har ikke en digital fil. Prosessen rundt fremstilling av bilder på fotopapir er kanskje noe av det mest spennende vi som fotografer jobber med etter bildeopptaket.
Det finnes mange ulike papirtyper som hver gir store forskjeller i uttrykk av bildet, alt ut i fra f.eks tekstur, glans og fargestikk. Selv anvedener vi en viss type papir til album, flere andre papirtyper for fotografier i boks, til helt andre når det gjelder ulike typer veggbilder. Hvilket glass som skal benyttet er også med å avgjør hvem type fotopapir som er best egnet til ønsket fremstilling. Så det er både estetiske, men også praktiske grunner til at vi bruker ulike typer papir på fotografiene. Det er helt umulig å komme inn på alle de ulike egenskapene i dette blogginnlegget.
Kunsthåndverkere har til felles at de arbeider med materialer med solid dybdekunnskap innen sitt håndverk. Les om kunsthåndverk i Wikipedia. Det er nok ikke mange fotografer i Norge som besitter den kompetansen vi har opparbeidet oss gjennom de 20 årene vi selv har printet. Vi holder oss også oppdatert hva angår trender innenfor design opp mot fotoprodukter.
Kunsthåndverk signeres
En digital fil i seg selv har altså en liten verdi, derfor får også kunden den gratis hos oss.
Hvem som helst kan laste ned en digital kopi av Munchs maleri «Skrik» fra Google, mens det fysiske originalbildet på Munch-museet med Munchs signatur koster en formue. Det sier noen om hvor verdiløs en digital fil er i forhold til det selve Skrik maleriet.
Vi mener ikke å sammenligne oss med Edvard Munch, men dette handler om å forstå at det er det fysiske produktet som er det endelige produktet med verdi. Slik er det med alt kunsthåndverk, det er det fysiske produktet som kunstneren har utarbeidet som har en verdi!
Som kunst-handverkere ønsker vi å sikre maks kvaliteten i hele prosessen fra bildeopptaket til gjengivelse på fotopapir. Som fotografer jobber vi mye med lyssetting og det er ørsmå justeringer som gjør et bilde godt eller ikke. Like viktig som rett lyssetting er under et fotoopptak, er det viktig med også rett print-prosess og fremstilling. Les mer her dersom du ønsker å forstå mer om lysets betydning i fotoopptak og fremføring på papir.
Når vi leverer fra oss bildene setter vi vårt kvalitetsstempel på fotografiene. Det skjer enten med bedriftens logo eller vår signatur – alt etter hvilken sammenheng bildene anvendes. En digital fil trenger verken signatur eller logo. Fotografens kreditering (byline) må ikke forveksles med signatur, les mer om signaturens betydning på papirbilder her.
Vi ser at våre kunder er stolt av fotografier som har vår signatur eller logo. Det skal de også ha grunn til å være – for våre fotografier er produkter ut av vår hånd, hvor vi selv har stått i alt fra bildeopptak til ferdig fysisk produkt. De aller fleste som har besøkt oss har sett verdien i håndverket vi utøver. (Verdt å lese!)
Vi har holdt flere foredrag om betydningen av foto på papir. Det er mulig at vi kommer til å dra i gang nye kurs utover. Meld deg gjerne på våre nyhetsbrev for oppdatering:
Vi har egne gratis nyhetsbrev for private og yrkesutøvende studiofotografer som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på.