fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

En genuin interesse

Sammenhengen fotografi og fotografiets plass i interiøret har alltid interessert meg. I dag deler jeg et innlegg som vi delte med profesjonelle studiofotografer i eget nyhetsbrev i oktober i fjor. Vi har egne nyhetsbrev for profesjonelle studiofotografer. Vi stiller krav til at man har eget studio og at man har egen nettside for å kunne abonnere på våre nyhetsbrev. Påmelding gjøres her.

Her kommer nyhetsbrevet i sin helhet:

Jeg ble spurt om å være foredragsholder for vår største leverandør av fotoprodukter. Leverandøren holder årlig et seminar for landets profesjonelle fotografer med fokus på å inspirere de til produktsatsing. Hensikten med seminaret er så klart å få flere fotografer til å satse på leveranse av fotoprodukter. Vi synes vår leverandør gjør en viktig jobb, men vi takket likevel nei til å stille som foredragsholder.

Selv om det er noen år siden nå, så føler jeg fortsatt på en aversjon mot å dele alle våre tanker rundt de fotoprodukter vi selv tilbyr våre kunder. Vi stilte forøvrig opp som foredragsholder på seminar om produkter for Scandinavian Photo i 2014, men dette foredraget var rettet mot amatørfotografer.  

Etter foredraget fikk de fremmøtte se album og bilder i rammer som vi har produsert.
Foredrag hos Scandinavian Photo i 2014 hvor vi inspirerte fotografer til å få bilder ut på print.

Vi har jobbet i mange år for å utvikle vårt produktkonsept. Det har kostet både tid og penger og da ønsker man å holde noe av dette for seg selv. I en markedsorientert verden er det de som klarerer å utvikle sin egen stil som vil profittere mest på det. Så selv om vi har en åpen formidlingsstil, er det enkelte ting vi ikke deler med alle.

I tillegg har jeg registrert at diskusjonen rundt salg av fotoprodukter kontra digitale filer kan bli ganske sår og følelsesladet blant fotografer. Det er mange sterke meninger for og mot hva man skal gjøre. Her vil jeg igjen få understreket at du som leser disse nyhetsbrevene må finne din egen vei.

Som jeg skrev i et tidligere nyhetsbrev om det å ha en visjon, så er det viktig at enhver selv spør seg selv; «hva er min visjon?»

Sigmund Johansen sitt verksted i Ytre Enebakk.
Min far drev et eget verksted langt ute på landet. Han hadde en genuin interesse for jobben sin og hadde all sin identitet i sveising og konstruksjoner. Han reklamerte aldri for sin bedrift – likevel strømmet folk til.
Noe av pappas verksted i Ytre Enebakk.
Min fars verksted. Da jeg selv fikk mitt eget verksted for bildeproduksjon hentet jeg mye inspirasjon fra hans verksted. Han var flink på å lage egne løsninger for hvordan man kan ha orden på verktøyet, materialer og fant stadig opp nye løsninger på alt han tok i.

Det blir veldig feil å starte opp med produkter etter en fotografering dersom man kjenner det som en belastning å sitte med kunder i en visningstime. Eller om man synes det tar fokus bort fra fotograferingen.

Jeg tror alle vi som er fotografer startet som fotografer fordi vi hadde en genuin interesse for fotografering! Slik er det også for meg som fotograf som leverer fotoprodukter. Det er en genuin interesse og jeg føler ikke noe behov for å få noen bekreftelse eller delta i diskusjoner rundt vårt valg. Vårt fokus ligger i å skape noe vakkert ut av våre bilder.

Når man får holdt på noen år med å ha visningstimer opparbeider man seg mye kompetanse. Nye kunder med ulike behov gir grunnlag for å søke nye løsninger. Det gjør oss litt klokere for hver gang.

Så hvor kom denne interessen fra?

Jeg tror interessen kom hjemmefra. Min far drev eget plateverksted hvor han sveiset de fineste ting ut av plater og rør. Han markedsførte seg aldri på noen måte, men tiltrakk seg kunder fra hele regionen. Selv tegnet jeg mye som barn og ungdom. Da jeg møtte min mann oppmuntret han meg til å få tegningene opp på veggen. Slik fortsatte det da jeg fikk eget kamera til jul i 1988. Det var primitive produkter vi lagde den gang, men det vare en glede i  å vise frem egne bilder. Alt var analogt den gang, så man hadde ikke noe annet valg enn papirbilder.

Julen 1988 fikk jeg ett kamera i julegave. På fanget har jeg et Minolta kamera HI MATIC GF. Det er min far som var fotograf bak dette bildet som ble tatt med hans polaroid kamera. Han var også glad i å filme og ta bilder.

Men som pressefotograf på 90-tallet måtte jeg legge min identitet som fotograf i helt andre ting en papirprodukter. Bildene som kom på trykk i aviser og tidsskrifter hadde gyselige fargetrykk og kvalitet, og ofte helt feil snittet. I pressefotograferingen måtte man legge identiteten som fotograf i å gjøre fotoskup (gjerne sensasjonelle bilder) og å levere raskt.

Da jeg startet eget studio var det derfor avgjørende for meg å kunne ta hånd om fotografiet fra bildeopptak til ferdig fysisk produkt. Her ser jeg en sammenheng mellom bildeopptak og det ferdige fysiske produktet. Min identitet var igjen plassert i fotografiet på papir.

På den tiden var det stadig flere fotografer som ga opp produkter og gikk over til digitale filer etter fotografering. Det var «moderne» å selge filer så folk kunne printe selv. I dag ser vi stadig flere profesjonelle studiofotografer etterspør hvordan de kan gå tilbake til produkter og kutte fil-salg. Men de som vil lykkes med dette, er trolig de som har en genuin interesse for å skape produkter – og ikke fordi de føler de selge produkter.

Både Jeanett og jeg har interesse for interiør, og inspirasjon hentes blant annet fra interiør- og designmesser. Derfor er det alltid gøy å møte kunder som har samme interesse. Men det er ikke alltid disse vet hvordan man skal gå frem for å skape et produkt ut av bildene de har tatt i vårt studio. Holdbarhet, utforming, materialvalg, farge, estetikk, skjønnhet, balanse og nytte er begrep vi kommer inn på i samtale med våre kunder.

Vi har reist mye i inn og utland for å hente inspirasjon til produksjon. Min datter og fotograf-kollega, Jeanett og min sønn Martin er også interessert i design. Martin s fagområde er grafisk design med spesialitet på typografi. Her er vi på Oslo Design Fair.

På mange av våre reiser i Europa har vi oppsøkt fotografer som satser på fotoprodukter, som for eksempel Frankrike i 2017. Vi reiste fem personer fra vår bedrift til Photokina i Tyskland i 2018. Her oppsøkte vi nesten utelukkende stands for fotoprodukter. Bildet er fra interiørmessen Formex i Stockholm i januar 2019 hvor jeg og min sønn Martin reiste sammen. 

Vi ønsker å forstå sammenheng

En god arkitekt evner å se sammenhengen mellom skisser som utarbeides på et tegnebrett og hvordan tegningene blir i virkeligheten. For en ting er å skape noe på et tegnebrett, noe annet er å se det materialisert. Slik er det også med en digital fil i vårt kamera, filen skal transformeres til et produkt som passer i kundens hjem.

Derfor føler vi det er viktig at våre medarbeidere har en genuin interesse og evner å se sammenheng mellom fotograferingen og det fysiske sluttproduktet. For å lykkes med dette må det til planlegging og koordinering til med kunden.

Det er her vi jobber med systemer som vi ikke ønsker å dele med alle. De egner seg heller ikke til deling fordi det alltid vil være ulike svar på ulike spørsmål. Vi har blant annet tilpasset brosjyrer alt etter ulike kunde-behov. Vi porsjonerer også ut informasjon når vi ser kunden er motivert til å ta til seg informasjon. Eks. før fotografering, i studio under fotografering, rett etter fotografering og rett før visningstime.

Men man kan ikke forvente at kunden vil lese seg opp på alt vi gir dem av kunnskap. Noen kunder får seg ikke til å lese noe som helst. Da må vi også ha et eget opplegg for disse, selv om vi mest ønsker oss krevende kunder. De som ser at vi legger ned mye tid og arbeid i alt vi gjør, opplever vi også som de mest takknemlige kundene.

Så til slutt. Hvor skal man hente inspirasjon? Mitt svar er utenfor fotomiljøet! Gå på messer for interiør og design. Her kan man studere fargetrender, materialvalg, utforming og ikke minst skape kontakt med fagfolk i interiørmiljøet. Vi har skrevet om dette i flere innlegg tidligere.

Nå er messer stengt på grunn av smittevern, men galleriet fungerer også fint som inspirasjonskilde. Selv besøkte vi galleri Soli Brug og deres utstilling med verker av dronning Sonja og Magne Furuholmen sist helg.

Lykke til med ditt valg!

Fotograf Marion Haslien

NB! Vil du vite mer om hvordan vi jobber? Vi har egne nyhetsbrev både for studiofotografer og for private som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på. (Du melder deg på og av når du selv ønsker.)