Når vi som fotografer skal fremstille et fotografi på papir er det helt avgjørende at vi får samme fargegjengivelse på den ferdige printen som vi ser på skjermen. Derfra stammer også uttrykket, «what you see is what you get». Dette er et godt brukt slogan for de som selger skjermer og printere. De vet hvor avgjørelse det er å få helt lik fargegjengivelse mellom bildefilen på skjermen og den samme printede bildefiler på papir.
Teoretisk skal man ha likhet mellom bildet på skjermen og printen, men det blir egentlig bare omtrentlig resultat. Det er flere årsaker til det – den viktigste er at papirbildet og skjermen er to ulike medier. Bildet på datamaskin-skjermen har lys bak som gjør at bildet synes, mens fotografiet befinner seg på et papir som trenger en lyskilde for å gjengi bildet. I tillegg påvirker selve lyskilden oppfatningen av bildet. (Les mer om dette her i et tidligere blogginnlegg)
Men også mellom identiske skjermer er det ulike fremtoninger, selv om begge skjermene er like og er likt kalibrert. Dette er noe av problematikken mange møter når de får en leverandør til å printe for seg, fordi leverandørens skjerm alltid vil være noe annerledes. Derfor er det å anbefale at man som profesjonell fotograf har sin egen printer for å få full kontroll på fargegjengivelse.
Omtrentlig
Som fotografer setter vi bokstavelig talt farger på tilværelsen gjennom vår fremstilling av bilder, derfor må vi også ha kontrollen på print. Det handler hele veien om mest mulig kontroll på farger fra bildeopptaket, under redigeringen og til den ferdige fremkallingen. Fargene blir likevel alltid subjektivt, de blir slik fotografen oppfatter dem å være – ja noen ganger legger man til og med på et filter som endrer toner og farge i fotografiet drastisk i forhold til virkeligheten.
Farger blir på mange måter ganske omtrentlig, men noen ganger møter man på nødvendigheten av nøyaktighet i fargegjengivelse. For eksempel en sofafarge i en reklameavis bør oppfattes helt lik på reklamebilde som den gjør i virkeligheten i butikken. Men også her er det er ingen som har en endelig fasit på hva som er riktig farge – bare en opplevelse av hva som er riktig. Blant annet fordi ulike lysforhold og stands i ulike butikker vil gi forskjellig oppfatninger av sofaens farge. Det er mange faktorer som spiller inn – det er umulig å komme inn på alle i en liten bloggpost.
Når farger virkelig er viktig
Nylig var jeg selv med i et prosjekt der leger skiftet ut iris på øyet til en pasient. (Iris, eller regnbuehinnen, er det som gir øyne farge.) Pasienten hadde ett øye som var friskt, mens iris på det andre øyet var ødelagt og det ble opererert inn nytt. Den nye irisen skulle selvsagt være mest mulig lik det friske øyet. Legene hadde fotografert det friske øyet og sendt bildefilen til Tyskland hvor ny iris ble produsert i silikon etter bildefilen. Den nye irisen ble operert på plass, men det var noe som ikke stemte. Pasienten fikk to helt ulike øyne.
Det skulle vise seg at silikonprotesen fra Tyskland ikke var nøyaktig nok på grunn av bilde legen hadde tatt. Legen hadde knipset et bilde raskt av det friske øye i operasjonssalen med eksisterende lys.
Det endte opp med at pasienten kom til oss for å få tatt nye bilder til nok en ny protese. Kort fortalt ble bildefilen av øyet printet ut på fotopapir her hos oss. Dette papirbildet ble igjen sammenlignet med øyet til pasienten slik at det fremstod likt. Både bildefilen og papirutgaven av øyet ble sendt til Tyskland. Her kunne så produsenten sammenligne silikonprotesen med papirutskriften. Tilbake satt pasienten denne gangen med et øye som var tilnærmet likt det andre.
Dette illustrerer tydelig at “what you see is what you get” er et lite stykke unna virkeligheten hvis man skal være nøyaktig.
Utfordringer gir muligheter
Blant fargenerder er det enighet om en ting, de sier selv ” vi har ikke full kontroll på farger”. Farge-oppfatning er også psykologi. Vår sansefornemmelse kan faktisk variere selv om omgivelsene har konstant samme lys. Blant nerder er man enige om at dagsformen faktisk kan avgjøre oppfattelsen av farger.
En farge kan også oppleves annerledes dersom man legger en ny farge ved siden av en eksisterende farge. For å ikke glemme hva slags materiale fargen påføres, det avgjør også vår oppfatning av fargen.
Som nevnt er man dømt til å mislykkes med å ta for seg alle utfordringene vi har med farger i en bloggpost. Men utfordringene er også våre muligheter. Det gir oss nemlig et hav av kombinasjoner til utfoldelse i fotografi og produkter. Hva er vel ikke mer gøy enn å hjelpe kundene til å se noen av mulighetene som finnes med farger.
Se video fra NCS Colourpin.
Vi i Haslien Fotografene betalte i underkant av 1000 kroner for den.
Den gir fargemålingene via app på
nettbrett eller mobiltelefon. NCS Colour. on Vimeo.
Fargemåler
Til slutt har jeg lyst til å komme med et tips til deg som liker å observere farger. Skaff deg en fargemåler – da har du en viss kontroll på hva slags farger du ser rundt deg, for eksempel på en vegg. De fargemålerne du får lastet ned fra internett til din mobiltelefon er ganske omtrentlige. Det er blant annet fordi det er vanskelig å kalibrere mobilen.
Colourpin, som du ser avbildet i denne bloggposten, har innebygget lys og kalibrering og gjengir derfor farger ganske nøyaktig. Vi har gjort flere tester med den og ser at den klarer å gjengi fargene nøyaktig innenfor NCS sitt fargesystem. (Den er produsert for NCS-farger.)
Kjekk å ha dersom du finner en farge eller en fargekombinasjon du liker. Den gjennomfører alltid kalibrering før hver fargemåling. Etterpå er det bare å legge fargemåleren oppå fargen du vil måle. Fargeopptaket styres fra en app i mobilen. Når du trykker scan overføres dataene til din mobiltelefon.
Vi betalte i underkant av en tusenlapp for fargemåleren – det er den verdt.?
God helg!
Bildene i dagens fotoblogg ble tatt tidligere i sommer av en nydelig frøken som besøkte vårt studio.