fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Inspirasjonsreise til Paris

Vårt møte med Paris har blitt en kilde til inspirasjon i vårt daglige virke. På turen var vi innom fotoutstillinger og på besøk hos en fransk fotograf som satser på produkter etter fotografering. Det ble virkelig en reise som begeistret oss.

Som vi har fortalt i tidligere blogginnlegg har vi i år droppet flere store arrangement her hjemme i Norge som er lagt opp til inspirasjon for fotografer. Vi skulle gjerne vært med her hjemme også, men det blir til syvende og sist et spørsmål om tid og penger. Vi har planer om en ny Paris-reise seinere i sommer, da med alle i bedriften – så da sier det seg selv at det blir et prioriteringsspørsmål.

Nostalgi i Paris.

Nostalgi i Paris. I Montmartre kan man se nostalgi også hva gjelder påkledning. Her en gatemusiker.

Imponert

Jeg har tidligere besøkt flere franske småbyer og vært i vakre franske fjell-landskap, men i  Paris hadde vi aldri vært. I år bestemte vi oss for å satse på Paris  – noe vi ikke angrer på nå i ettertid.

Selv om man på forhånd er fortalt at Paris er mekka for design og kunst ble det likevel en aha-opplevelse. Jeg er langt mer imponert over Paris enn for eksempel New York. Kanskje fordi Paris representerer «det bestående» med sin historie innen kunst, design og monumentale bygg.

I Paris finner man enorme bygg som ble reist før Christofer Columbus i det hele tatt «oppdaget» Amerika i 1492. Europa har virkelig en rik historie – det har jeg selv erfart substansen av etter flere reiser i europeiske byer. Det er en stolt historie som bokstavelig talt er bygget stein for stein.

En enorm kraft

Mange av de store kunstmalerne i historien har latt seg inspirere av Paris. Vår egen Edvard Munch var her flere ganger for å hente inspirasjon. Hit kom Salvador Dali og Pablo Picasso fra Spania. Den nederlandske maleren Vincent van Gogh reiste hit og malte flere av sine store verk her. Italienske Leonardo da Vinci (1452-1519) flyttet også til Frankrike og det antas at han fortsatte å arbeide med «Mona Lisa» i ytterligere tre år etter at han flyttet hit. I dag henger verdens mest kjente maleri i Musée du Louvre i Paris.

Der personligheter fra poesi, arkitektur, musikk og andre kunstgrener får boltre seg gis det inspirasjon til ny kunst. Det er ikke vanskelig å tenke seg hvilken smeltedigel Paris må ha vært for kunst og kultur.

Hos vanlige folk fra fattige landsbygda må har det ha vært en enda mektigere opplevelse i eldre tider. Bare tenk hvilke følelser det må ha fremkalt hos et mennesker som besøke de overdådige kirkene. I en tid der man knapt hadde oljelamper som kunne lyse om kvelden hjemme, fikk man her besøke en kirke som var opplyst med et hav av oljelamper og talglys.

Inntrykkene fra de enormt utsmykkede kirkene med sitt lyshav og et kirkeorgel med lyden av«Toccata et fugue» (av Johann Sebastian Bach 1685-1750) som går gjennom lydbølger i marg og bein. Ja gudfryktigheten må ha fått et push når man tenker på hvilken stemning og forventning dette må ha gitt en fattig sjel. (Hør «Toccata et fugue» her)

Kirkekunst

Som fotograf er jeg selv stadig i kontakt med ulike kirkerom under bryllup. Jeg må vedgå at jeg fremfor alt liker fotografering av bryllup i kirker og ikke enkle seremonirom. Også her hjemme har vi flotte kirkebygg som nettopp har fått sin inspirasjon fra kirker sør i Europa.

Montmartre. Typiske små kafeer i Montmartre. Her råder en avslappet stemning.

Montmartre. Typiske små cafeer i Montmartre. Her råder en avslappet stemning.

Mange av kirkene i Europa ble bygget gjennom en mannsalder. Notre-Dame ble eksempelvis bygget over nesten 200 år – fra 1163-1345. Og nettopp kirkene har gjennom århundrer vært en stor oppdragsgiver for de fremste kunstnere opp gjennom tiden. Et eksempel på det er nettopp den tyske musikeren Johann Sebastian Bach og den italienske billedhuggeren, maleren og arkitekten Michelangelo (1475-1564) som i mange år levde av å utsmykke Det sixtinske kapell i Vatikanet.

Han utsmykket kirkene så folk nærmest mistet pusten – og det sikkert i takt med at kirken fikk formidlet en ærbødighet som gjorde folk mer gudfryktige. Men Guds storhet er så mye større påpekte Michelangelo: «Det sanne kunstverk er bare en skygge av den guddommelige fullkommenheten», sa han. Så det satte nok ytterligere fart i folks gudsfrykt.

Montmartre

Kirkene er gjerne noe av det jeg besøker på min reise i Europa. Jeg har besøkt flere kirker for eksempel i Tyskland og nå under mitt opphold i Paris var det kirkene «Basilica of the Sacré Cœur» og «Notre-Dame» som stod på planen. Kirkene er verdt en studie i seg selv med all den symbolikk som utspiller seg her.

Skal man til Paris bør ta et besøk til Montmartre som ligger Nord-øst for bykjernen. Når man kommer hit kjenner man med en gang at man er i et område hvor nettopp kunsten har sin sjel. Her er det smale gater og arkitektur som har sjarmert kunstnere. Nettopp mange av disse kunstnerne som jeg nevner i ploggposten fant veien hit. Her møttes de på små cafeer hvor de på kvelden diskuterte kunsten – og hvor de sikkert også lot seg inspirere av poesien og musikken.

Fra Montmartre får man også oversikt over Paris ettersom stedet ligger på en høyde med god utsikt. Hit bør du reise for å bare å nyte tilværelsen på en liten cafe og for å se de mange kunstnerne som stiller ut sine produkter. I gatene sitter malere og tegnere som arbeider på sine bilder.

Kunst og håndverk

Så hva gjør en slik reise med meg? Som jeg har nevnt i tidligere innlegg er noe av det artigste med det å være studiofotograf det å kunne være både kunstner og håndverker. Det å kunne gi bilder til våre kunder som deres familie, venner og naboer blir imponert av.

Når jeg sier bilder, så mener jeg helheten rundt et bilde, som for eksempel et delikat album. Eller et bilde som er innrammet på en profesjonell måte. Det er kombinasjonen bilder og presentasjon som gir oss et konkurransefortrinn som studiofotografer. Så lenge vi behersker dette faget fullt ut vil vi stå sterkt rustet i møte med semiprofesjonelle- og amatørfotografer.

Og det er her vi som studiofotografer må ta tak. De siste årene har det blitt en egen industri som argumenterer med at «vi printer og lager dine bilder mens du fotograferer». Selvsagt kan vi forstå at fotografer har en så travel hverdag at man ikke rekker å ha fokus på produkter – da er det fint å få hjelp.

Men det er også et paradoks at fotografer som har for lite å gjøre samtidig gir fra seg kompetanse og profitt til en bransje som blir stadig større på fotografenes arbeidsinnsats. For vår del har vi som mål å stadig styrke vår kompetanse når det gjelder produkter. Derfor ser vi at vi må ut i verden for å få inspirasjon og gode ideer.

Moderne mennesker i vår tid er like ivrige som menneskene har vært til alle tider på å få produkter som ikke alle andre har. Paris er derfor et godt sted å begynne når du søker inspirasjon!

Les mer her i en tidligere artikkel om hvordan vi som studiofotografer kan la oss inspirere.

Typisk Paris. Små cafeer og Eiffeltårnet. Eiffeltårnet er med sin høyde på 324 meter det mest kjente landemerket i Frankrikes hovedstad.

Kanaler i Paris (t.v). Til høyere Musée du Louvre hvor verdens mest kjente maleri “Mona Lisa” er utstilt. Galleriet ligger i flere etasjer under den store plassen med glassmontret.

I Montmartre ligger også en park som står i kjærlighetens tegn. Den blå veggen i parken inneholder teksten “jeg elsker deg” på alle verdens språk. Et populært turiststed, men også et sted å fri til sin tilkommende.

Kunsten lever i Paris sine gater. Bildet i midten viser Moulin Rouge. Etablissementet ble kjent for sine frekke og fargerike danseshow, som blant andre maleren Toulouse-Lautrec udødeliggjorde på plakater og malerier.

Parken i tilslutning slottet Palais-Royal. Slottet ble tegnet av Jacques Lemercier og bygd for kardinal Richelieu i 1629, som i sin tur overdrog det til den franske kronen. Ludvig Philip II åpnet under revolusjonen slottshagen for publikum, og fikk dermed kallenavnet «Philippe-Egalité». Han fikk også regulert kvartalene rundt hagen med gallerier.

Typisk Fransk. Små vakre gater med hyggelige mennesker.

Kirken Sacré-Cœur Basilica er kanskje enda flottere enn Notre Dame. Den er verdt et besøk.

Notre-Dame de Paris. Første byggestein til denne kirken ble lagt i 1163. Det skulle ta nesten 200 år å bygge kirken som er legendarisk.

Vi besøkte blant annet fotoutstillingen i Halle des Blancs Manteaux.

Blant utstillerne var den franske galleristen Jean Denis Walther som viste frem legendariske fotografier fra sportsbegivenheter. Galleriet representerer mange av de fremste fotografene innenfor denne sjangeren fra fra hele verden.