Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Jakten på Facebook-likes

Etter at vi skrev at vi er lei av Facebook som markedsførings kanal har vi blitt kontaktet av reklameselgere som vil fortelle oss om deres tjenester. Nesten utrolig at selgere leser våre innlegg! Langt ned i vår blogg-post på mandag skrev vi at vi nå vil vurderer kinoreklame.

Når vi først har sagt A, får vi si B – og dele hva vi tenker.

La meg begynne med et ordtak som lyder slik: “Ikke undervurder deg selv gjennom å sammenligne deg med andre. Det er ulikhetene våre som gjør oss unike.”

Det å sammenligne seg med andre kan trekke en ned hvis man ikke holder fokus på riktige verdier. I dag forteller mange unge at de blir stresset av “likes-fokuset”. De sammenligner seg selv hele tiden med andre om hvem som er mest populær. Jo mer likes, jo mer populær. Også vi som arbeider med foto kan miste fokus nettopp fordi vi ønsker å skape vakre bilder. Liker folk det vi gjør, spør vi oss?

“Likes” blir på mange måter en slags målestokk på hva folk liker og ikke. Både gjennom våre bilder og gjennom markedsføring på Facebook er vi med på å opprettholde likes-hysteriet.

Ut med Facebook

I 2014 tok vi en bevisst beslutning om å fjerne “likes-knappen” på Haslien Fotografens hjemmeside. Frem til da lå det en likes-knapp under hvert bilde som viste likes-respons.

I samme åndedrag som vi tok bort likes-knappen skrev vi en artikkel om vår beslutning. Her delte jeg helt ærlig fra mitt eget liv der jeg fortalte at de fotografiene jeg selv er mest glad i, er de som aldri når Facebook.

Saken vi skrev den gang het; “Det er heldigvis ikke likes-knapp i familiealbumet.”

Selvsagt er ikke Facebook bare negativt. Selv liker jeg kontakten vi kan ha med venner fra fjern og nær på Facebook, den enkle kommunikasjonen med familie og venner via mobil, samt se bilder av barn og barnebarn som er på turer – fantastisk!!

Jeg har i grunn lite behov av å poste saker selv – i fjor postet jeg 10 innlegg på min private Facebook-profil. Åtte av dem var bedriftsrelatert. Mine venner synes sikkert at jeg er kjedelig på Facebook 🙂

Teknikker og penger

Som bedrift har Haslien Fotografene hatt en egen Facebook-side gjennom mange år. Den ble etablert fordi vi ville ha kontakt med våre kunder. Vi oppfordret også kunder til å komme seg på Facebook for å følge oss. En flott mulighet til å nå ut med informasjon om oss – tenkte vi.

MEN underveis har Facebook endret karakter. I dag er det ren kommers som driver Facebook. Fokuset er penger, penger, penger.  Nå når vi kanskje bare  ca 20% av de som følger oss på Facebook uten å måtte betale penger for det.

Fokuset er blitt penger og teknikker for å nå ut med budskapet. Skal man ha mange likes er det fint å få “gratulerer” i kommentarfeltet. “Gratulerer” gir et positivt signal til Facebooks algoritmer og langt flere får se posten vi legger ut, uten betaling.

Det er utallige teknikker for hvordan man kan skape engasjement: “Del og lik for å vinn en premie”. Man kan skape egne grupper som kan “hause” deg opp med trafikk. Eller hva med “likes-grupper” der man gir hverandre likes. Eller gjøre som vi i Haslien Fotografene, betale for å nå flere med publiseringen.

Moralske aspekt

Ofte spør jeg meg selv om de moralske aspektene når vi publiserer bilder av våre kunder på Facebook. Hva føler den enkelte kunde når bildene deres får kun 10 likes, mens andre på samme side får flere hundre? Sammenligner de seg med andre poster vi har lagt ut? Tenker kunden med seg selv – “hvorfor fikk jeg færre likes på mitt barn?”

Da kan det være greit å vite for deg at innleggene med flere hundre likes mest sannsynlig er fremmet med betaling, mens de med mindre likes ikke er det.

De sakene vi legger ut med link til hjemmesiden vår gir for eksempel automatisk færre likes, sett opp mot samme sum kroner i en publisering uten link, fordi Facebook vil ha mer penger for trafikk bort fra deres egen plattform. Med andre ord er det ikke likes som avgjør hva som er godt likt, men teknikker og penger.

Det kan også sies mye om at folk klikker liker på bilder som ikke nødvendigvis er gode bilder. Det kunne jeg fortalt deg mange artige historier rundt, men dropper det i denne omgang 😀

Finnes det alternativer?

Vi går nå en runde med oss selv der vi spør oss om vi vil fortsette å være med på dette som skjer rundt Facebook. Er det etisk riktig av oss å fortsette? Vil det i fremtiden være teknisk mulig å få bedriftssiden på Facebook uten likes-knapp for eksempel?

Eller kanskje det mest avgjørende spørsmålet vi bør stille oss være; er det er mulig å unngå Facebook og Instagram for å profilere oss? Er det nok å dyrke hjemmesiden uten Facebook og Instagram?

Et annet aspekt er at vi kanskje kunne anvendt pengene våre på noe langt mer positivt enn Facebook. Hva med å støtte mer opp om lokale lag og organisasjoner med reklame-pengene? Vi har for eksempel støttet det lokale historielaget med annonser gjennom flere år.

Som nevnt i innlegget tidligere i uken vil vi nå se på nye arenaer for å synliggjøre Haslien Fotografene.

Unik og selvstendig

Det som er helt klart i dag, er at vår hjemmeside er og skal være en likes-fri sone hvor ingen blir vurdert med antall likes.

Vi ønsker at våre kunder skal vurderer oss på våre bilder og ikke ut fra hvor flinke vi er på søkeoptimalisering eller gjennom “betalte” likes i Facebook. Heldigvis er den gamle jungeltelegrafen fortsatt den beste markedsføringen. For vi ser at de aller fleste jobbene våre kommer nettopp fordi noen har anbefalt oss.

Som vi skriver innledningsvis er det ulikhetene som gjør oss unike. Så hvordan når vi dit? Det handler nok om å gå egne veier. Det handler om å søke inspirasjon andre steder enn i grupper der man hele tiden må sammenligne seg. Kopier har en tendens til å bli kjedelige likevel, som vi skrev i innlegget “med hjerte og sjel».

Vi er spent på hvor vi er på vei.

Ha en fortsatt fin uke!

Nyfødtfoto. Bildet viser en nyfødtfotografering vi gjorde før jul.

Nyfødtfoto. Bildet viser en nyfødtfotografering vi gjorde før jul.