Kampen om sannheten i fotografiet

Vi lever i en tid der AI-skapt og manipulerte bilder flyter fritt på nettet, og tilliten til det vi ser svekkes. Nå utvikles en global standard – C2PA – som kan gi oss tilbake muligheten til å dokumentere hva som er ekte. Men kampen står om hvem som skal få eie denne sannheten: skal det være forbeholdt store mediehus, eller skal også fotografer og kunstnere få samme rett til å signere og beskytte sitt arbeid?

Mange kjenner nok følelsen av å se et flott naturbilde, bare for å oppdage at det er manipulert. Andre ganger er det motsatt, man ser noe man tror er manipulert, men som ikke er det. Forvirringen er total og det er lett å la seg lure.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt; «hadde jeg bare hatt en knapp, så skulle jeg filtrert bort alt som er bare tøv.» Dette kan bli mer enn våte drømmer. For internasjonalt jobbes det nå med en teknologi som vil gi oss tilbake troverdigheten til film og bilder. Dette gjennom noe som heter C2PA – en slags innholdsattest.

Hva er C2PA?

C2PA står for Coalition for Content Provenance and Authenticity. Det er en åpen, internasjonal standard som skal gjøre det mulig å sjekke hvor et bilde eller en video kommer fra, og om det er redigert. Tanken er at kameraer, redigeringsprogrammer og publiseringsplattformer skal kunne legge inn en “innholdsattest” (content credentials) – en digital signatur som følger filen. Når man ser bildet på nettet, kan man åpne denne signaturen og se hvem som laget det. Man kan også se hvilket kamera som ble brukt og eventuelle endringer som er gjort.

Bak utviklingen står noen av verdens største teknologiselskaper og mediehus. Blant annet Adobe, Microsoft, Google, Canon, Nikon, BBC, AFP og New York Times er involvert. Norge er også med: NTB og miljøet rundt Media City Bergen (Prosjekt Reynir) deltar aktivt i arbeidet. De tester og tar i bruk teknologien, inkludert Schibsted, NRK, TV 2, Faktisk.no og NTB.

Fra 01.01.2025 har vi tilbudt våre kunder å få bilder med C2PA-merking i vårt fotostudio. I videoen under kan du høre Marion Haslien fortelle hvordan Content Credentials brukes i Haslien Fotografene. Her deler hun hva kunder tenker og hva dette gjør med fotograferingen.

Vi i Haslien Fotografene er medlem av Content Authenticity Initiative (CAI), som er tett koblet til C2PA. Dette fellesskapet samler teknologiselskaper, mediehus, kamera- og programvareprodusenter samt fotografer fra hele verden. Målet er å utvikle løsninger som gjør det enklere å avsløre manipulerte eller AI-skapte bilder. Samtidig gir det publikum muligheten til å se hvem som står bak et bilde og hvilke endringer som eventuelt er gjort.

Kort sagt: CAI og C2PA jobber for at ekte innhold skal kunne dokumenteres. Både fotografer, kunstnere og redaksjoner skal kunne bevise ektheten i sitt arbeid.

En dragkamp om sannhet

Men det har oppstått uenighet om hvem som skal ha den tyngste dokumentasjonen. Store mediehus ønsker at den sterkeste formen for autentisering – såkalt “redaksjonell proveniens” – skal være forbeholdt dem. Tanken er at nyhetsredaksjoner da vil sitte på de mest solide bevisene for hva som er ekte. På den andre siden står fotografer, kunstnere og studioer som oss. Vi vil også kunne dokumentere vårt arbeid med like høy grad av autentisitet.

Se Content Credentials forklart i videoen:

Da C2PA versjon 1.4 gjorde redaksjonell proveniens obligatorisk, ble det i versjon 2.0 fjernet igjen og gjort valgfritt. Dette fikk flere i mediebransjen til å reagere, fordi de ønsket å beholde eksklusiviteten.

Mange kringkastere og nyhetsorganisasjoner så på denne tilbakerullingen som et alvorlig tilbakeslag. Fordi identitet og ansvarlighet er sentralt i det C2PA skal oppnå.

I en artikkel på TVNewsCheck, et bransjenettsted som dekker medier og kringkastingsindustrien, beskrives rivaliseringen som nå pågår.

Mange mener det er en risiko for et A- og B-lag. Som en aktør uttalte til bransjenettstedet TVNewsCheck: “Hvis redaksjonell identitet forblir valgfri, kan mange leverandører hoppe over den. C2PA kan ende opp med bare tekniske «fingeravtrykk». Det svekker standardens verdi for journalistikk og troverdighet, advarer bransjefolk.

Motparten ser det annerledes. Hvis kun redaksjoner får tilgang til den sterkeste formen for signatur, risikerer alle andre – frilansere, studioer, kunstnere – å bli stående igjen med en svakere attest. Dette selv om innholdet er like ekte.

Norske fotografer må våkne opp!

I denne dragkampen er teknologiselskapene Nikon, Google, Canon, Microsoft og Adobe en tydelige støttespillere for skapere. Adobe startet Content Authenticity Initiative nettopp for å sikre at fotografer og kunstnere også skal kunne signere og beskytte sitt innhold. Ikke bare de store mediehusene.

I flere land har fotografforbund og fagforeninger tatt til orde i lignende spørsmål. De har krevd rettigheter for kreative aktører og advart mot ensidig kontroll fra mediehus og teknologiselskaper. For eksempel i USA har fotograforganisasjoner vært aktive i debatter rundt AI. Det viser at fotografer kollektivt kan spille en avgjørende rolle i å påvirke standarder og lovverk som angår deres rettigheter.

Her i Norge har fotografer «tradisjon» for å sove litt i timen. Det så vi under utformingen av nytt lovverk om retusjert reklame. Ingen fotografer engasjerte seg i høringsrunden til myndighetene – man spurte i ettertid hvordan slikt lovverk kunne komme uten protester fra de som arbeider med foto. Så la oss håpe at norske fotografer rister liv i sine organisasjoner når det kommer til Content Credentials. Det er viktig at de våkner i disse viktige spørsmålene. For vi vil ikke ha A og B-lag.

NB! Vi har egne gratis nyhetsbrev for private og yrkesutøvende studiofotografer som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på.