Som studiofotografer følger vi motebildet i interiørtrender nøye for å kunne betjene våre kunder. Som vi ofte påpeker er det en klar sammenheng mellom det å fotografere og tenke produkter etter en fotografering. En trend i tiden er interiørfarger som går «ton i ton», dette skaper harmoni og gjør et rom sofistikert.
Vi har tidligere vist et «ton i ton-prosjekt» med gråtoner, i dag tar vi dere med på et mer fargerikt prosjekt hvor fargerommet i blått er anvendt. Utgangspunktet vårt er en blåfarget vegg som igjen skal ha et barnebilde.
(Saken fortsetter under bildet)

Det kan være utfordrende å finne riktig farge på ramme og passepartout som står seg til fargene i et motiv samt at det i tillegg skal stå seg til veggen der bildet skal henge. Det aller meste som finnes av rammer går i hvit, sort, grått, gull, sølv og ulike tresorter. Det finnes riktignok rammer i mange farger også, men så var det det med å finne de rette fargene som står seg til de fargene man ønsker.
I dette blogginnlegget vil vi vise deg hvordan vi har jobbet oss frem til bildet du ser innledningsvis. I bunnen av saken kan du se selve fotografiene.
(Saken fortsette under bildene)

Ettersom vi ikke hadde fargekoden på blåfargen på veggen anvendte vi vår fargemåler og fikk koden. Elementer i fotografiet skal også ta opp denne blåtonen. I tillegg skal passepartout og ramme også være i blåtoner.
Når alt preges av «ton i ton» er det også fint med elementer som overrasker. Her bestemte vi oss for å finne frem blomster i komplementærfarger som sammen med motivet (barnet) tilfører andre farger, mens resten av fotografiet tar del av rommets «ton i ton».
Som nevnt over kan det være vanskelig å finne rammer og passepartout som passer fargemessig. Vi valgte derfor å male ramme og passepartout-list i blåtonen. Rammen patinerte vi med en dypere blåfarge for å få frem kontraster, slik at det ikke ser ut som om vegg og ramme er malt i samme åndedrag.
(Saken fortsetter under bildet)

Hos oss har vi mange passepartouter i ulike farger, men ingen av disse har blåtoner som passet til vårt bilde og vår ramme. Vi valgte derfor å lage egen passepartout som blir printet ut på vår storformat-skriver. Her bruker vi et tykt akvarellpapir fra Canson som har en grov tekstur som vi igjen limer til en bakplate. Med teksturen skiller vi passepartouten fra overflaten i fotografiet.
(Saken fortsetter under bildet)

Det er en tidkrevende prosess å ta bildet fra planleggingsfase frem til ferdig bilde, men det er virkelig verdt det når man ser resultatet. Har man gamle rammer på loftet er det bare å ta de frem og gyve løs med malekosten.
Hos oss hjelper vi deg med å ta bildene som passer til ditt interiør. Derfor får du også tips til hvordan vi sammen kan jobbe oss frem til resultater som passer ditt hjem. Et bilde kommer først til sin rett når motiv, presentasjon og gjennomføring harmonerer.
Haslien fotografenes visjon er å «arbeide for å synliggjøre og bevisstgjøre studiofotografens tradisjonsrike håndverk både blant kunder og innad i fotobransjen». Er du selv studiofotograf kan du følge Haslien Fotografene i våre nyhetsbrev som du kan melde deg på her.
Takk for at du følger vår fotoblogg!






