Litt underlig å se tilbake

Bildet over er fra en akt-utstilling vi hadde i Moss Amfi i februar 2009, noe som også er tema i videoen under her. Videoen ble laget til våre kunder i forbindelse med en julehilsen i 2009 hvor vi ønsket at kundene skulle bli bedre kjent med oss.

Den gang jobbet jeg fortsatt mye med pressefotografering sammenlignet med i dag. Jeg var også stolt av å ha fått min første hederlig omtale i Landskonkurransen for ti år siden, som nytt NFF-medlem. Siden den gang har vi lagt lista høyere og jakter mer på medalj-plasseringer. Noe jeg fikk i Laugskonkurransen for første gang i 2009 med sølv, siden har det blitt flere. Det har også skjedd mye i måten vi fotograferer på. I dag er vi mer stilsikre enn den gang.

Som du vil se i videoen brukte vi den lille hytta i hagen til fotoverksted. Vi vokste rakst ut av hytta i hagen og i dag har vi ett større verksted for printing, kapping og montering. Eget lager pluss fem arbeidsstasjoner har vi i et nabobygg. I tillegg har vi i studio ett rekvisita rom, visningsrom og kontor. Vi har hatt en fantastisk utvikling på “bare” ti år. Det føles ikke som så veldig lenge siden vi publiserte videoen, likevel har det skjedd mye. Det er litt underlig å se seg tilbake, men inspirerende. Vi føler oss fortsatt som nyetablerte selv om jeg startet opp studio for snart 17 år siden.

Vi er flere som jobber her og vi har en bredere samlet kompetanse enn for noen år tilbake. Innholdsmessig har våre blogginnlegg også endret seg. De første årene handlet bloggen mye om hva vi hadde gjort i løpet av uken samtidig som vi viste frem foto i alle innlegg. I dag stiller vi mer krav til tekst-innhold enn til fotografiene i bloggen. De som kun vil se bilder vil finne plenty på våre temasider hvor det nettopp er “kun” bilder.

De som kun vil se bilder vil finne plenty på våre temasider hvor det nettopp er “kun” bilder.

Vi jobber i disse dager med å oppruste temasidene våre som vil bli noe annerledes enn de vi har i dag. Facebook og Instagram er fortsatt viktig, men vi har en målsetning om å styre mer og mer bort fra disse kanalene.

Facebook spesielt, som har hatt et ganske frekt opplegg, hvor vi som bedrift på et tidlig stadium ble oppmuntret av Facebook til å invitere våre kunder til deres forum. På den måten kunne kundene følge Haslien Fotografene. Vi synes så klart at det var kjekt å holde kontakten med kundene gjennom Facebook og «vervet» nye brukere til forumet. Vi ga derfor Facebook tilgang til e-postene til alle våre kunder den gang.

Det var sånn mange gjorde da Facebook var nytt og personvernreglene ikke var så strengere. Men så har altså Facebook utviklet seg til å bli en pengemaskin, hvor det meste handler om å kreve penger for alt vi som bedrift publiserer i deres forum.

Heldigvis var vi tidlig kritisk til å satse ensporet på Facebook

Heldigvis var vi tidlig kritisk til å satse ensporet på Facebook og la heller vekt på trafikk mot våre nettsider, noe vi er glad for i dag. Det var mange bedriftseiere som hadde blind tro på Facebook som største markedsføringskanal og knapt så noen vits å ha egen nettside.

Som vi delte i fjor jobber vi nå med helt nye publiseringskanaler enn Facebook. I løpet av 2020 vil vi vise konkrete eksempler og dele dette med våre fotografkolleger i egne nyhetsbrev for studiofotografer.

Hvis du studerer vår Facebook-side i dag vil du se at vi publiserer veldig lite bilder direkte på Facebook. Det aller meste av det vi publiserer er linker til saker vi har på vår fotoblogg. Akkurat det har Facebook en intensjon om å trenere, de vil at all aktivitet skal foregå på deres plattform. Derfor betaler man også langt mer for å få trafikken fra Facebook over til egen blogg, enn tilsvarende publisering som begrenses til Facebook.

Vi har en intensjon om å satse mer på YouTube, blogg og nyhetsbrev i tiden som kommer. Disse publiseringskanalene gir noe konkret tilbake. En video på YouTube vil for eksempel kunne sees igjen og igjen for nye kunder…fordi vi også deler dem i bloggen. I vår blogg får vi daglig besøk fra nye brukere som vil lese om temaet vi har publisert tidligere.

Med egne nyhetsbrev når vi kundene våre direkte uten å måtte gå om Facebook. Det krever en større nøkternhet i bruken fra vår side. Vi ønsker heller ikke å fremstå som en kommersiell aktør, så her må vi ha en god balanse.

YouTube har ikke vært noe satsingsområde for oss frem til i dag, men vi ser et potensiale i å anvende dem mer mot våre kunder. Vi har gjort oss noen tanker om hvordan vi kan bruke YouTube, så får tiden vise om vi vil få det vil innfri.  

En av de mest sette videoene på vår YouTube kanal, er videoen som viser hvordan vi dekorerer en nyfødtseng. Den har hittil hatt over 19.000 visninger.  

Dersom du har lyst til å se flere av våre videoer kan du gå til vår kanal her. I dag har vi 246 abonnenter uten å ha gjort noe nevneverdig forsøk på å promotere kanalen.

    Menu