fbpx

Lys er alt

Lys er så opplagt at vi ikke en gang tenker over at det er der. Langt mindre tenker vi gjennom hvilken betydning det har, men med økende kunnskap om lys så har lys for eksempel blitt ett av de viktigste temaene når nye hus tegnes.

Lys har en svært viktig innvirkning på menneskers liv. Lyset påvirker for eksempel våre hormoner som melatonin, kortisol og serotoin. Lys handler om vår helse og det er derfor blitt en fagpolitisk sak.

I Norge er det etablert et eget nettverk som heter Lyskultur som arbeider med lys fagpolitisk. Her jobber toneangivende aktører innenfor belysningsbransjen, fra lysdesignere og rådgivende ingeniører til produsenter, importører, installatører og salgsleddet innenfor belysning.

Vi har selv deltatt på kurs i regi av dette nettverket. Vi synes det er interessant å lære om lys og farge fra andre kompetente miljøer enn bare fotografer. Selv om det i stor grad er en helt annen innfallsvinkel på problemstillinger, så er den grunnleggende kunnskapen om lys felles.

I tillegg vil jeg si at vi har en felles forståelse av å skape effekter med lys, slik lysdesignerne gjør. Både lysdesignerne og vi som fotografer, utfordres begge av luminanskontraster og fargegjengivelser, for å nevne noen eksempler.

Kunnskapen om lys er på et høyt nivå i dette miljøet. Det er egentlig litt tilfeldig at vi selv “ramlet” bort i nettverket for noen år siden. Det skjedde gjennom lysdesigner Erik Selmer i 2011. Vårt oppdrag var å fotografere belysningen av Smaalenene bro, som Selmer hadde lysdesignet. Fotografiet vårt stakk av med lysprisen det året. Lysprisen gis ut av Lyskultur, derfor ble vi også gjort oppmerksom på nettverket.

I nesten 20 minus fikk jeg endelig det bildet jeg ønsket. Bildet du ser her bidro til at Lysprisen 2010 gikk til lysdesigner Erik Selmer. Foto: Marion Haslien
I nesten 20 minus var vi ved flere omganger for å fotografere broen i rett værforhold. Bildet du ser her bidro til at Lysprisen 2011 som gikk til lysdesigner Erik Selmer. Foto: Marion Haslien
Her er jeg i gang med fotografering av Smaalene bro i Askim. Jeg var oppe en rekke ganger vinteren 2010 før jeg endelig ble fornøyd med brobildet. Det var mye tåke som gjorde gjorde at vi måtte komme tilbake. Foto: Raymond Haslien
Under fotografering av Smaalene bro i Askim. Jeg var oppe en rekke ganger vinteren 2010 før jeg endelig ble fornøyd med brobildet. Det var mye tåke som gjorde gjorde at vi måtte komme tilbake. Foto: Raymond Haslien

Lys handler ikke bare om nytte, det kan også være effektbelysning. Lys skaper stemning, slik vi selv synes det gjør på takterrassen i vårt studio på kveldstid (Se bilde øverst i saken tatt med vår mobiltelefon). Lyset skaper en lun atmosfære som gir god stemming på en sen kveldstime.

Lyset gjør noe med alt vi omgir oss med. Lyset og dets karakter er avgjørende for vår oppfatning av dimensjoner, materialer, teksturer, detaljer, farger, stemning osv.

Majestetisk kveldssol

Det er kanskje først på en solfylt sommerkveld folk flest tenker gjennom hva lyset gjør med omgivelsene. Alle kjenner seg igjen i den fine opplevelsen det er å se en solnedgang der solen speiler seg på en stille sjø. Først da tenker man; hvor fantastisk vakkert lyset gjør landskapet!

Som fotografer er vi hver eneste dag opptatt av lys. Å variere lyset fra ulike retning når vi fotograferer endre vår opplevelse av hvordan bildet blir. Naturfotografer snakker gjerne om den «gyllende timen», som er den første eller den siste timen med sollys i døgnet. Da får man en helt spesiell opplevelse av hva lyset gjør med naturen.

Bryllupsfoto av Malin & Magnus ble fotografert i Gamlebyen i Fredrikstad sommeren 2013.
Bryllupsfoto av Malin & Magnus ble fotografert i Gamlebyen i Fredrikstad sommeren 2013.

Vi som er studiofotografer slipper å vente på solen. Vi styrer lyset med foto-lamper i vårt studio som gjør oss en til en slags lysdesigner. Her kan vi fin-spikke på lys-settinger før vi sier oss fornøyde med et bildeopptak. Spesielt gjelder dette når vi fotograferer akt, her er det utrolig små nyanser i lyset som gjør forskjellen på et godt eller dårlig bilde.

….men det stopper ikke her

Nettopp den nyansen som vi finspikker på i studio ved bildeopptak, vil vi også skal komme frem på våre bilder når de kommer ut på papir. Det å se et bilde på en digital skjerm og det å se et bilde på papir er to helt ulike opplevelser. Det har sin naturlige forklaring i at lyset spiller ulikt på en skjerm og på papir.

Igjen spiller lyset inn når vi skal vurdere bildet. Ulike typer papir som bildet printes på gir også helt ulike følelser av et bilde. I tillegg justere vi ofte hver print slik at den samsvarer med den digitale filen.

Aktbilder som er printet i flere versjoner før vi ble fornøyd med det endelige resultatet. Slik er det ofte med bilder som printes, de blir ikke alltid slik vi ser de på en skjerm. Derfor er det viktig å ha kunnskap om fremstilling av bilder.

Det å “temme lyset” i fremstilling av bilder på papir er en kunst i seg selv, selv med all verdens god teknologi. Stadig opplever vi å måtte printe på nytt, både en, to og tre ganger før vi er fornøyde med resultatet, selv med den beste teknologien i eget hus. Det er fordi vi ønsker at bildene skal bli nøyaktig slik vi oppfattet det i bildeopptaket. Når vi setter vår logo, eller vår signatur på papirbildene, så skal fotografiet gjenspeile det vi så i selve bildeopptaket.

LES OGSÅ: Signaturen er studioets kvalitetsstempel

For oss er det nesten litt absurd å tenke på at vi skulle bruke store summer på kamera, foto-lamper, jobbe med kunnskap om lys i årevis, for i neste omgang se dårlig print “ødelegge” resultatet vi jobbet iherdig med.

For oss er det nesten litt absurd å tenke på at vi skulle bruke store summer på kamera, foto-lamper, jobbe med kunnskap om lys i årevis, for i neste omgang se dårlig print “ødelegge” resultatet vi jobbet iherdig med. Derfor er vi også blant de få fotografene i Norge som rendyrker prosessen fra bildeopptak til ferdig resultat på papir.

Så skulle noen være i tvil om hvorfor vi ikke selger digitale høyoppløselige filer som sluttprodukt til våre kunder, ligger svaret i at vi vil kvalitetssikre vårt sluttprodukt på papir (Digitale filer til nett fås gratis hos oss, men da er det kopi av bilder som vi først har trykket på papir). Vi ønsker oss derfor kunder som ser verdien av håndverket vi som studiofotografer utfører.

I videoen under kan du høre den kjente fotografen, galleristen og kunstneren, Patrick Blin, forklare hvorfor han bruker Epson-teknologi og Digigraphie®-sertifisering for å skrive ut og selge bildene i galleriet i Paris. Vi i Haslien Fotografene er også sertifisert for Digigraphie™.

Det å ta hånd om fremstillingen av foto på papir har alltid stått sentralt i profesjonelle fotografers virke. Helt fra det analoge mørkerommets tid til bilder som fremstilles i det “digitale mørkerommet” i dag. Fremstilling av profesjonelle foto er både kunst og håndverk.

Hos lysdesignere, som jeg var inne på lenger opp i saken, er det en kjent sak at formler og krav til standarder ikke er nok når lys skal monteres. De nødvendige lysnivåene enkelte visuelle oppgaver krever, samsvarer ikke alltid med hva som er anbefalt av regelverkene. En lysdesigners oppgave er derfor å stole på sine intuitive øyne når arbeidet kvalitetssikres.

Fotografiet fortjener hedersplassen

I de siste årene har vi fulgt interiørbransjen for å hente inspirasjon til å tenke nytt når det gjelder selve presentasjonen av fotografiet. Når vi snakker om presentasjon av bildet, så handler det om hvordan våre kunder kan utnytte sine bilder i sine hjem.

FINN FLERE ARTIKLER OM DESIGN HER

En ting er å lage album som kan passe inn i interiøret, noe annet er hvordan vi kan jobbe med å tilpasse veggbilder til kundens hjem. Derfor har vi laget en del informasjon hvor vi deler av vår kunnskap underveis med kunden. Denne informasjon får kunden før, under, og etter fotografering, noe som igjen gjør at kunden kan ta flere valg før et sluttprodukt foreligger.

Bildet på plass i et riktig miljø. Det er mange detaljer som skal på plass fra et bilde tas til det passer inn i et miljø.
Bildet på plass i et riktig miljø. Det er mange detaljer som skal på plass fra et bilde tas til det glir inn i et miljø. Veggfarger, farger i bildet og rammen. Her med naturlig lys til veggen der bildet henger. En matt overflate på bildet gjør at man slipper refleksjoner fra sollys eller spotter om kvelden.

Holdbarhet, utforming, materialvalg, farge, estetikk, skjønnhet, balanse og nytte er begrep vi kommer inn på i samtale med våre kunder, både før og etter fotografering.

Vårt håp er at et bilde fra oss blir midtpunktet i stuen. Noe som stjeler blikket når man kommer inn i rommet, slik kunst er tiltenkt. Med god effektbelysning og riktig plassering kan fotografiet få sin hedersplass.

NB! Våre nettsider fri for sponsing av tredjeparts produkter. Våre anbefalinger er derfor våre egne subjektive oppfatninger. Når vi omtaler produkter eller tjenesteytere, skjer det ut fra samme prinsipp om selvstendig råderett og vurderinger uten motytelser. Les mer her.

Visste du at vi sender ut egne nyhetsbrev? Vi har egne nyhetsbrev både for studiofotografer og for private som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på.