I dagens bloggpost legger vi ved familie- og barnebilder som vi har fotografert i bar hud (Flere bilder i bunn av saken). Det å ta et familiebilde i bar hud gjør fotografiet mer tidløst. Det er foto som godt egner seg som veggbilder. Er du interessert i å ta tilsvarende bilder kan du se flere eksempler her.
I skrivende stund har vi akkurat lagt bak oss to reiser. Først til messen Photokina i Köln før vi igjen tok fatt på en ny tur til Tyskland sist helg. Denne gangen til Freiburg helt syd i Tyskland. Sistnevnte tur var en privat reise hvor vi blant annet besøkte vingård og var med på oktober-festival.
Photokina som er verdens største messe for fotoindustrien innfridde til de grader. Som vi skrev i fotobloggen før vi reiste, ønsket vi å konsentrere oss om fotoprodukter. Det er så mye å se på i de enorme messehallene at man rekker ikke få med seg alt, derfor var det godt vi på forhånd bestemte oss for å se på noen få utvalgte emner.
Vårt inntrykk er at de standene med fotoprodukter også var de mest populære skal man dømme ut fra besøk rundt deres stands. Det skal selvsagt mye til å slå Canon og Nikons enorme messestands. De legger nok ned store summer i å få stands som vekker oppsikt. Her fikk vi teste Canons nye speilløse storformatkamera som virkelig imponerte.
Dette med fotoprodukter er altså veldig i skuddet blant mange fotografer ute i Europa. Det er nok først og fremst studiofotografene som har våknet opp hva gjelder potensialet i selve produktet (foto i rammer og album). Kanskje ikke så merkelig når man tenker på at folk flest har enormt mye digitale filer liggende på harddisker og mobiltelefoner. Digitale filer gir kun noen korte øyeblikks opplevelser, mens et veggbilde eller bilder i album blir en del av folks hverdag.
Man kan si at fotografiet har en kamp om å få folks oppmerksomhet, det er fordi vi har mer bilder rundt oss enn noen gang tidligere. Bare tenk på hvor mange bilder vi har på vår mobiltelefon, vi kan kanskje ha 5000 bilder lagret her — bare i løpet av et år eller to. Skulle man bruke ti sekunder på hvert bilde ville man bruke en halv dag på å se gjennom alle.
Vi hamstrer bilder på harddisker i håp om å få brukt for dem en vakker dag, men vi vil aldri klare å forholde oss til så mange bilder. Selvsagt er det verdifullt å kunne gå tilbake for å se bilder fra en reise eller en spesiell opplevelse, men bilder som får en plass i en ramme eller et album vil alltid få mer oppmerksomhet.
Bilder som får en plass i en ramme eller et album vil alltid få mer oppmerksomhet!
Det er denne oppmerksomheten vi ønsker rundt de bildene vi tar i Haslien Fotografene. Men vi vet også at moderne mennesker er like opptatt av selve presentasjonen som fotografiet. Derfor søker vi altså stadig å finne denne kunnskapen slik at vi kan hjelpe våre kunder til å gi fotografiet den plassen det fortjener. Ved å besøke Photokina og interiørmesser tilegner vi oss kunnskap om produktløsninger.
Alle kontaktene og ideene vi har fått på Photokina blir nå lagret på vårt intranett slik at alle i Haslien Fotografene kan komme med innspill. Litt lenger frem vil vi sette av en hel dag til å gå gjennom alle ideene for å konkretisere de.
Reisen til Photokina ble også en sosial reise hvor vi fem som reiste fra Haslien Fotografene fikk tid til å hygge oss. Det ble felles turer ut på byen om kvelden for middag og en prat om opplevelser. Dere som er faste blogglesere vet at jeg liker å besøke kirker på mine reiser – denne gangen var det Kölnerdomen i Köln som ble besøkt.
I tillegg må jeg få nevne at vi møtte både kollegaer og leverandører fra Norge. Vi besøkte selvsagt standen til Canson som vi er ambassadør for i Norge. Les mer om dette samarbeidet her.
Neste år er Photokina igjen på plass med messe allerede i mai. Da har du også en mulighet til å besøke messen dersom det skulle friste.
Ha en fin helg!