fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Nye brosjyrer på gang

Nå om dagen arbeider vi med å få på plass helt nye brosjyrer for Haslien Fotografene. I brosjyrene vil vi veilede våre kunder i forkant av fotograferingen til hva de kan få av ulike sluttprodukt. Et av temaene i brosjyren er de ulike valgene til farger og type bakgrunn i fotoopptaket. Det er mange tråder som skal samles i en slik brosjyre. Samtidig kan vi ikke bli for detaljert i en brosjyre som skal være lettlest. Det jobbes derfor med bilder og tekst samtidig som vi forsøker å ivareta et gjennomført design i brosjyrene og en informativ brukervennlighet.

Det er kanskje 5-6 år siden sist vi laget de gamle brosjyrene våre. I dag stiller vi langt høyere krav til oss selv enn vi gjorde den gang, både i hvordan vi tar bilder og hvordan layout skal være. Vi har også blitt endel bedre på hvordan vi hjelper våre kunder til å få tilpassede sluttprodukter. Det er en pedagogisk utfordring i å formidle alt, fordi det er så mange muligheter i alle ledd fra fotoopptak til endelig produkt.

(Saken fortsetter under bildet.)

Et tidløst gravidbilde,  tatt mot lerret-bakgrunnen som vi malte over det gamle motivet på. Vi kjøpte i fjor et lite lager med slike gamle brukte lerretbakgrunner fra en eldre fotobedrift som la ned sin virksomhet. Flere av lerretne har nå få en runde med malerkosten. De gamle lerretene hadde sin storhetstid for noen tiår siden og lerret med samme kvalitet er ikke så enkle å fremskaffe i dag.

Et gravidbilde tatt mot lerret-bakgrunnen som vi malt selv. Vi kjøpte i fjor flere slike gamle brukte lerretbakgrunner fra en eldre fotobedrift som la ned sin virksomhet. Lerretene har nå få en runde med malerkosten. De gamle lerretene hadde sin storhetstid for noen tiår siden og lerret med samme kvalitet er ikke så enkle å fremskaffe i dag.

Les mer om hvordan vi lager stukkatur-bakgrunner her i et tidligere blogginnlegg og egen peis som bakgrunn til fotografering.

De fleste som kontakter oss er folk som er opptatt av interiør og er målrettet på sluttprodukt, men det er fortsatt noen som ikke har en klar formening om hva de ønsker seg når de oppsøker fotograf. De vet bare at de ønsker seg et fint bilde av seg selv eller noen i familien, uten å ha vite hvilke muligheter som ligger i bruksområdet for selve fotografiet. Derfor har vi jobbet mye med strukturen i hvordan vi skal få våre kunder til å se alle muligheter som finnes for foto. Denne veiledningen begynner før kunden kommer til fotografering.

Det medfører at de nye brosjyrene blir mer fokusert rundt kundens behov. Vi har delt opp brosjyrene i mange ulike temaer og sjangere, slik at vi kan spisse informasjonen mot det kundene etterspør. Brosjyrene vil ikke bli publisert på nett men vil bli trykket.

(Saken fortsetter under bildet.)

Her er bildet tilpasset en ny type ramme vi har fått fra vår leverandør. Rammen gir en følelse av betong materiale.

Her er bildet tilpasset en ny type ramme vi har fått fra vår leverandør. Rammen gir en følelse av betong materiale.

Som vi har nevnt flere ganger tidligere har studiofotografenes hverdag endret seg mye de siste årene til sammenligning med for eksempel en dokumentarfotograf. Moderne mennesker har et langt mer aktivt forhold til sine fotografier og stiller større krav til bruksområde. Bildene skal ikke bare kunne anvendes i sosiale medier, de skal også være en del av interiøret.

I tidligere tider var folk mest opptatt å få dokumentert viktige hendelser da de gikk til fotografen. Albumet var verdifull dokumentasjon som ofte ble puttet i en låst skuff. I vår tid skal det ligge fremme som «coffee table book». Det stilles også krav til hvordan et album er designet når det skal ligge fremme i stuen.

Veggbilder skal ha en stil som passer interiøret.

Fotografiet har også endret seg mye både i stil og presentasjon fra tidligere tider. Veggbilder skal ha en stil som passer interiøret. Vi ser for eksempel at mange av våre kunder velger store veggbilder etter å ha tatt gravidfotografering hos oss. Det samme ser vi gjelder våre boudoir og aktfotograferinger. Her byr kundene på seg selv i en fotografering der man nesten ikke har en tråd på kroppen. Bildene fra en slik fotografering er mer tidløse og oppfattes nok også mer kunstneriske enn dokumentariske foto.

(Saken fortsetter under bildet.)

Bildet på plass i et riktig miljø. Det er mange detaljer som skal på plass fra et bilde tas til det passer inn i et miljø.

Bildet på plass i et riktig miljø. Det er mange detaljer som skal på plass fra et bilde tas til det passer inn i et miljø.

“Ton i ton” er populært, det gir igjen mulighetene til å fargesette bildene som tas, slik at de står mer til interiøret. Her kan det være små nyanser i fargetoner som gjør susen. Ettersom vi gjør alt etterarbeid i vårt fotoverksted har vi spisskompetanse når det gjelder fargesetting. Slik kan vi fortsette, det er mange muligheter.

Det er en artig utvikling og vi vil være med på dette og har derfor gjennom flere år arbeidet målbevisst med en tilpassing av vårt arbeid mot interiør. Dette ønsker vi å dele med våre kunder, men det er mange tråder som skal samles.

Før vi avslutter dagens fotoblogg, vil vi minne om at studiofotografer kan abonnere på nyhetsbrev fra Haslien Fotografene. Vi har også egne nyhetsbrev for privatpersoner  hvor du kan melde deg på her.

Takk for at du følge vår fotoblogg. Ha en fin uke!

Det blir mange strøk med malerkosten før vi får det lange gamle lerretet er ferdigmalt. Vi har flere slike nymalte lerret som vi vil vise frem etter hvert.