Denne uka besøkte vi fagmessen «Oslo Design Fair» på Lillestrøm. For oss er messen interessant på tre ulike områder. Først og fremst de faglige seminarene, dernest produktene som stiles ut på messen og til sist de kontaktene man knytter.
Som en rød tråd gjennom alle foredragene var temaet «Identitet» på årets faglige program. Alle foredragsholderne var blitt utfordret til å si noe om identitet. Personlig likte jeg foredraget til Kirsty Kirkpatrick fra det globale trendbyrået WGSN og Angela Oguntala.
Sistnevnte er direktør i trendbyrået Greyspace. Hun arbeider med design og strategiske fremtidsvisjoner som inspirerer firmaer til nye tenkemåter og innovative prosesser. Det er ikke ofte man får anledning til å høre så mange kompetente foredragsholdere.
Jeg vil også trekke frem Stefan Nilsson som holdt betraktninger rundt livsstil og trender. Mannen som er kjent i vårt naboland Sverige, som Trendstefan, var innom de utfordringene bedrifter står ovenfor i møte med kommende ungdomsgenerasjoner. Unge som elegant blåser i alle etablerte merkevarer og som selv klarer å tenke seg frem til hva de liker.
Som bedriftsleder fikk jeg mye ny innput fra de ulik fordragene, og dette var virkelig mat for alle som driver eget butikk, og så absolutt for de som driver eget studio. En av de få fotografkollegene som jeg traff på, var Ann Sissel Holthe fra Fatmonkey studio. Vi tok en prat og det var gøy å se og kjenne at også hun følte på en stor inspirasjon etter å ha hørt foredragene.
Messen er på mange måter et treffpunkt for alle som er opptatt av design og interiør. Som fotograf får man raskt opprettet kontakter med kompetente fagfolk fra ulike bransjer. For oss som studiofotografer er det viktig å forstå fotografiet som en del av interiøret, derfor er også Oslo Design Fair viktig.
Jeanett (datter og kollega) fikk problemer med å sove natten etter vårt besøk ? ? det boblet over av kreativitet! Og da har man kanskje truffet med valg av inspirasjonskilder 😀 Som jeg nevnte i et tidligere innlegg er det både Lundeby-seminar, Norges Fotografforbund og Oslo Design Fair viktige inspirasjonskilder denne våren. Men viktigst i år vurderer vi nettopp Oslo Design Fair.
De mest interessante foredragene på Oslo Design Fair ble holdt onsdag. På torsdag var imidlertid en liten perle i foredragsholderen Rosa Park. Hun har grunnlagt stilmagasinet Cereal og Cereal City Guides. Magasinet hun startet sammen med sin mann hjemme i stuen er blitt til et stort tidsskrift som selges verden rundt. Hennes magasin er blitt ikonisk og første utgave av Cereal selges nå for 15.000 kroner på nett.
På forhånd var det annonsert at hun ville dele hvordan man bygger identitet på sosiale medier, men mer påtagende var vel hennes store lidenskap for trykte foto og magasin. Papir gjengir bilder på en måte som en skjerm aldri kan gjøre, poengterte hun. Haslien Fotografene laget et lite intervju med Park etter sceneopptreden hvor hun utdyper hva hun legger i dette med print.
Hun selv og hennes fotograf-ektemannen er svært delaktig i hele trykkeprosessen fra første til siste side av magasinet. «Vi forlater ikke prosessen, vi sitter i trykkeriet til siste blad går ut av trykken» forteller hun til oss. Selv tenker jeg på de mange fotografer i Norge som ikke synes print er viktig. Nesten litt tragikomisk å tenke på dette, sett opp i forhold til at Park kun er en bladutgiver med begrensede kvalitetskrav, å legger så mye vinn på selve trykkeprosessen. Her har fotografer noe å lære!
Vi gjorde et lyd-opptak med redaktør Park som vi skal publisere her på vår fotoblogg ved en senere anledning.
Takk for at du leser vår fotoblogg!