fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Retusj – hva er ok?

Tenk deg om det fantes et program som kunne tilbakestille all retusj som er gjort på fotografier, slik at enhver kan se originalen på det bildet du har fått redigert og publisert. Dette er noe forskerne jobber med å få til og det er trolig et spørsmål om tid før dette kommer på markedet. 

Forskerne har stillet noen grunnleggende spørsmål:

  • Kan man lage et verktøy som kan identifisere manipulerte ansikter mer pålitelig enn det mennesker oppfatter?
  • Kan verktøyet dekode de spesifikke endringene som er gjort i et bilde?
  • Kan man så sette tilbake endringene for å se originalen?

Verdens største programvare-leverandør til avansert bildebehandling, Adobe, kan fortelle at dette er noe de jobber med. De har gjort forsøk som viser at den utviklede programvaren er bedre på å se manipulerte ansiktsbilder enn det menneske klarer å oppfatte. Forsøk viser at testpersonenes øynene var i stand til å bedømme det endrede ansiktet i 53% av tilfellene, mens maskinene fikk resultater helt opp til 99%. 

Retusj forenkler arbeid


Vi som jobber som studiofotografer vet at retusj er noe som blir flittig anvendt. Kanskje er det spesielt studio-, mote- og reklamefotografer som arbeider mye med retusj i Photoshop. Programvaren hjelper oss eksempelvis å fjerne elementer som er uønsket.

Mye av retusjen som gjøres er fornuftige retusjering, slik jeg ser det. Det kan være en kunde som har flekker på klærne som vi fjerner i Photoshop. Eller det kan være en kvise som kunden fikk på nesen rett før hun kom til studio. I stedet for at kunden ombooker timen til en annen gang, tar vi kvisen bort i Photoshop med ett tastetrykk.

Men det kan også være at vi demper gjenskinn i ansiktet fra studiolampene. Vi kan også forsterke markeringer som er gjort i sminken, fordi det nærmest er umulig å punktbelyse et ansikt. Retusjen blir på mange måter en forlengelse av hva man egentlig kan gjøre med belysning og makeup, men som vi slipper å gjøre enda en gang fordi vi tar det i Photoshop. Det er mye enklere enn at man igjen skal ta et nytt sett bilder med en enda sterkere maskara og tydligere øyenskygge. Mye av makeup forsvinner i et blitslys.

Vår makupartist, Kristina, besøker vårt studio ofte. Det skjer når våre kunder ønsker hjelp med hår og sminke. Kanskje vil dette bli enda mer vanlig hvis vi får en økende skepsis til retusj?
Makupartist, Kristina, besøker ofte vårt studio. Det skjer når våre kunder ønsker hjelp med hår og sminke. Kanskje vil dette bli enda mer vanlig hvis vi får en økende skepsis til retusj?

En sjelden gang kommer det kunder som spør om vi kan gjøre dem tynnere og lengre i retusjen. For oss er dette veldig enkelt å svare på; vi redigerer ikke folks kroppsform. Vi gjør de hverken lengre eller tynnere! Her viser vi til våre etiske betenkninger. Vi endrer heller ikke formen på hode, nese, avstand mellom øyne eller høyde på panne.

Men hva med alt det andre vi gjør med bildene, spør jeg meg ofte. For det kan være komplisert å forklare våre kunder hva vi mener er ok og ikke når gjelder retusj. Som fotografer ønsker vi at kunden skal oppleve å se hvor flott man er, samtidig med at bildene oppleves ærlige.

Kommunikasjon med kunden

Retusj er et nyttig verktøy som vi også bruker i andre prosesser i bedriften. Som for eksempel der vi hjelper våre kunder med reparasjon av gamle familiebilder – vi skanner og reparerer bilder i Photoshop – les mer på vår side fotoskanning.no.

Andre bruksområder for retusj. Her har vi reparert et gammelt bilde med retusj.
Andre bruksområder for retusj. Her har vi reparert et gammelt bilde med retusj.

Å vite at man i fremtiden kanskje kan rekonstruere et photoshopet bilde, slik vi innleder i denne saken, vil medføre at man kan etterprøve retusjøren/fotografens arbeid. Hvor mye photoshop legges egentlig ned i et bilde. Neste spørsmål blir; er det i tråd med hva kunden ønsket.

Vi ønsker å bevisstgjøre kunder at retusj er noe som foregår fra det helt enkle til det mer avanserte. Frem til i dag skjer dialogen rundt retusj muntlig med våre kunder når de kommer til vårt fotostudio. Hos oss får kunden alltid se orginalbildet uten retusj.

Alle bilder fra kundens fotografering blir gjennomgått i en visningstime. Visningsbildene har vi kun grovsortert før visning, og justert i RAW-konverteren for kontrast, lys og farge. Før kundene får se bildene fjerner vi eventuelt foto-lamper som kommer inn i bildet eller utfylt et områder der papirbakgrunnen ikke dekker bildeflaten. Men vi redigerer aldri på personene, hverken med pensling eller annen pynting før visningen.

Det ville bli dyrt for kunden dersom vi skulle redigere 150-200 enkeltbilder før de kommer til visningstime. Derfor blir det helt u-redigerte bilder som kunden får se. Først etter at kunden har sett bildene setter vi i gang retusjering på de bildene kundene har valgt ut å kjøpe.

Her informerer vi kunden om hvordan vi jobber. De ser selv at «lille Ole» har en buse i nesa og den kan vi fjerne. Det er kanskje også behov for å slette ut skrukker på tøy. Vi kan også gjøre hår skinnende, fjerne uønsket hår som faller på feil sted, legge til og trekke fra høylys,
dempe inntrykk fra rynker, solskadet hud, blemmer og annet. Vi kan også legge til glans i huden. Ja, slik kan man fortsette. Listen kan gjøres lang over ting som kan gjøres for å få bildene til å se mer fasjonable ut.

Men det er et behov for å få dette formalisert. Det er her vi nå setter inn resurser på for å finne frem til måter vi kan gjøre dette på. Vi ønsker at kunden skal være inneforstått med at retusj foregår mer eller mindre – samtidig som kunden må kunne si i fra hvis de ikke føler seg komfortable med det.

Holdninger endres

Man skal være oppmerksom på at stilen på fotografiet endres, både hvordan man fotograferer og hvordan de retusjeres. På 80-tallet var det eksempelvis populært med soft- og stjernefilter under bildeopptak, som skape en slags følelse av å være i en drømmeverden. I dag smiler vi når vi ser tilbake på disse bildene. Slik er det med bilder som skapes i dag også, de har spor av vår tid. Det som er ok i dag er ikke nødvendigvis ok om noen år.

Mange bryllupsfoto i dag redigeres til en grønnfarge på trær som gjør at den norske bjørka ser ut som et oliventre fra sydligere breddegrad. Dette er en populær trend akkurat nå. Som med alt annet skifter stiler og moter med årene.

Om noen år vil kanskje den gjeldende samfunns-holdningen være at bildene ikke skal være retusjert. Mange tar til orde for strengere regler for retusj, noe som som kanskje vil være med på å endre samfunnets syn på retusj. I disse dager arbeider myndighetene i Norge for å få merking av retusjert reklame. Det betyr at vi som fotografer også ansvarlig-gjøres hver gang vi markedsfører våre bilder.

artistfoto
Artisten Ulrikke Brandstorp får hjelp i vårt studio av vår makupartist Christine.

Hvis det blir som myndighetene ønsker, skal bilder der kroppen er retusjert i reklame, merkes med «retusjert bilde». Selv støtter jeg myndighetenes jobb i arbeidet med å demme opp mot kropps press. Jeg håper dette også kan få en utilsiktet hensikt ved at man får færre useriøse aktører i fotobransjen. Les et tidligere innlegg om myndighetenes arbeid her. 

Flere land har allerede kommet med tilsvarende arbeid som norske myndigheter foreslår og flere vil trolig komme etter. Det er ikke vanskelig å se for seg at det igjen vil gjøre noe med folks holdninger til retusj. Retusj vil trolig også bli et større tema i opplæring i grunnskolen som et ledd i å være mer kritisk til kilder.

Mindre retusj og mer makup?

Jeg tror de aller fleste vil være enig om at tanken bak et besøk hos en studiofotograf handler om å se så bra ut som mulig på fotografiene. Vi ønsker alle å fremstå som det beste av oss selv. Det er også hele poenget med å få bilder tatt av en profesjonell studiofotograf.

Det samme gjelder sminke som kvinner til alle tider har benyttet seg av. Man ønsker å få frem det beste av oss selv. I dag er det for eksempel helt vanlig at man får profesjonell hjelp til sminke ved spesielle anledninger, som for eksempel bryllup.

Artisten Alexandra Joner til fotografering i vårt fotostudio.

Vi har bedt om innsyn i svarene i høringsrunden som norske myndigheter har gjennomført i forhold til nye lover om merking av retusjerte bilder i reklame. Det har vi gjort for å sette oss bedre inn i hva ulike aktører tenker om retusj. Her ser vi at flere tar sterkt til orde for at også retusjering av ansikt skal inkluderes i myndighetenes retusj-påbud. Blant de som har svart er kvinnefronten som også har lagt ut sitt svar på sine nettsider.

Norsk Redaktørforening har avgitt svar og er mest opptatt av ansvarsplassering i spørsmål om retusjert reklame. De mener det er annonsøren som må ta ansvaret og ikke de som en publiserings-kanal. Selv stiller jeg meg spørsmål om hva man skal definere som reklame. Vil våre hjemmesider for eksempel defineres som reklame?

Dette er en interessant utvikling som angår oss fotografer i høyeste grad – det har imidlertid ikke kommet et eneste innspill fra fotoorganisasjoner eller enkeltfotografer i høringsrunden, så langt jeg kan se.

Louise Angelica Riise sminkes før bryllupet. Vi var med på å dokumentere både sminke og selve bryllupet. Sminke og hår er en del av den luksusen man unner seg til bryllup.
Louise Angelica Riise sminkes før sitt bryllup i 2014. Som fotografer var vi med på å fotografere både sminke i forkant, selve bryllupet og festen. Hjelp med sminke og hår er en del av den luksusen man unner seg til et bryllup.
Hotell-rommet på The Thief. Alle forlovere fikk også hjelp med sminke i bryllupet til Louise.
Hotell-rommet på The Thief. Alle forlovere fikk hjelp med sminke i bryllupet til Louise.
Vakre Louise Angelica Riise.
Siste finish med hår for Louise Angelica Riise.
Etter sminke er Angelica klar for kjole og kirke.
Etter sminke er Angelica klar for kjole og kirke.

I NRK og TV2 går nærmest alle, også menn, gjennom makeup før de entrer tv-studio. Det er nok mest for å dempe skinn fra studiolampene i ansiktet, noe som også er hensiktsmessig under fotografering. Men dette er noe vi også kan dempe i Photoshop i etterkant dersom kunden ønsker det. Som nevnt lenger opp i saken har vi egen makeupartist som kan komme til vårt studio for å hjelpe kunder med sminke, det skjer oftest der vi har gravid og boudoirfotografering.

En holdningsendring i samfunnet i en mer restriktiv retning, med mindre retusj, vil kanskje gjøre noe med hvordan mange, spesielt kvinner, vil forberede seg før fotografering. Noe som kanskje vil stimulere skjønnhetsbransjen i enda større grad. Derfor bør myndighetene tenke nøye gjennom hvilke tiltak som settes inn.

Vi har ikke en fasit på de mange etiske utfordringene, men vi ønsker å bevisstgjøre. Retusj er et nyttig verktøy, men som skrevet bør vi tenke nøye gjennom hvordan verktøyet anvendes. Her har vi som fotografer et stort ansvar og vi bør ta våre kunder med på råd.

Photshop er et stort program med utallige muligheter hvor modellen/kunden er som modelleire, alt kan endres, så det er kun de etiske retningslinjer som vil sette grenser.

NB! Visste du at vi sender ut egne nyhetsbrev? Vi har egne nyhetsbrev både for studiofotografer og for private som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på.