fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Sette bort produksjon eller lage alt selv?

 

Haslien Fotografene har gjennom flere år vært ambassadør for at studiofotografer fortsatt skal stå i tradisjonen innenfor fotofaget. Tradisjonen som omhandler alt fra fotografering frem til et ferdig fysisk produkt. Vi har holdt foredrag om temaet og har skrevet utallige innlegg om dette.

Det at vi har vært så tydelige på dette gjør at vi også får henvendelser fra andre fotografer som har spørsmål rundt produkter. Vi får direkte henvendelser på mail, men også gjennom å bli tagget i spørsmål i fagforum på Facebook. Vi prøver å svare på de henvendelsene vi får om produkter – i tillegg legger vi ut mye informasjon på våre nettsider.

Jeg synes det er veldig gøy når jeg får høre nyetablerte studiofotografer som bevist satser på produktportefølje fra oppstart. Som jeg skrev i et innlegg i fjor, får man produktsatsing “under huden” fra starten dersom man gjør produktsatsingen til en naturlig del av studioarbeidet. Mange etablerte studiofotografer sier rett ut at de sliter med å gå fra leveranse av digitale filer over til kun produkter i en ellers så travel hverdag.

(Innlegget fortsetter under videoen.)

Alt har en begynnelse

Men er det nødvendig å gjøre alt selv, eller skal man sette bort noe av produksjonen utenfor huset?

Vi skal ikke sette to streker under svaret på hvor mye man skal gjøre selv eller sette bort. Det kan handle om at det blir for kapitalkrevende i en oppstartsfase eller at man ikke har plass til produksjonsutstyr. Noen vil ta all printen selv, mens andre vil sette det bort, eller kanskje kun print til fotoalbum, for så å ta seg av innrammingen.

For oss har det nærmest vært et «mantra» å gjøre alt selv. Det vi ikke kan produsere på egenhånd, det vil vi helst ikke selge. Derfor er det ikke mye som produseres utenfor våre vegger. Dersom det skjer er vi til stede i prosessen, som for eksempel bildene vi nylig laget til en utstilling hos Scandinavian Photo.

Hvis jeg skulle driste meg til å gi et råd, så er det å nettopp å ha som mål å ha hele produksjonen selv. For vårt vedkommende har det vært en lang vei å gå frem til der vi er i dag, men målsetningen har alltid vært klar: Vi skal gjøre alt selv! Alt fra fotoprint, innramming og album – vi lager også egne bokser til foto for kunder som vil ha noe helt spesielt. Her graverer vi for eksempel inn fødeslsdatoer, klokkeslett for fødsel og navn. (Se video over.)

I et innlegg i fjor fortalte vi hvordan vi steg for steg har bygget opp bedriften til det den er i dag.

Kompetanse

Dersom du skulle slutte å fotografere vet du at du vil slutte å utvikle deg som fotograf. Akkurat sånn er det med produktutvikling også.

Vi har heller tatt på oss færre fotograferinger for å kunne holde takten i selve produksjonen. De første årene hadde vi dager vi kun fotograferte, mens vi andre dager kun produserte. I dag har vi bygget opp en egen stab som kun arbeider med etterproduksjonen mens vi samtidig fotograferer i studio hver eneste dag.

Det som er så genialt med å ha fokus på produksjonen selv, er at man får mer og mer dreisen på det man holder på med. Jo mer erfaring man får med håndtering av produkter, jo mer blomstrer kreativiteten. Samtidig som man blir flinkere i håndtering av produkter blir man også flinkere til å finne nye produktløsninger.

Det er som man sier, sender man produksjonen ut av huset, så sender man også kompetansen ut av huset. Til sammenligning, dersom du skulle slutte å fotografere vet du at du vil slutte å utvikle deg som fotograf. Akkurat sånn er det med produktutvikling også, det skjer en utvikling sakte, men sikkert, hele tiden.

Med produktkunnskap blir vi også bedre på å gi kunder råd om hvordan man kan anvende fotografiene. Jeg tror alle som driver med salg av produkter ser at det er nærmest umulig å ta kunden med på alle løsningene som finnes. Det vil også skape forvirring hos kunden som ikke vet helt hva man skal velge til sist. Derfor vil man etter hvert utvikle evnen til å se den enkelt kundes behov gjennom samtaler i en visningstime – uten en visningstime ville det vært helt umulig å sondere.

Ha en visjon

Selv om vi alltid har hatt en klar visjon om produktsatsing fra dag en, så var det først i fjor vi fikk på plass en visjon på våre nettsider. I vår visjon sier vi klart og tydelig at vi øsnker å være blant de beste i Norge på dette området.  “Vi tilbyr faglighet og kvalitet fra fotografering til ferdig produkt.”

Nå er visjonen uttalt og det gir faktisk mye motivasjon til oss som jobber i bedriften!

Som jeg skriver innledningsvis har vi laget mange bloggposter om hvordan vi som fotografer har satset på hele produksjonen i fotofaget. Skulle vi anbefale deg et blogginnlegg til inspirasjon, så ville jeg anbefale deg å lese «til inspirasjon for studiofotografer

Bruk også søkemotoren på vår hjemmeside for “søk” etter spesielle temaer som du ønsker svar på.  Av og til kan en og samme bloggpost innholde alt fra hvordan arbeidsuken har vært til konkrete tips. Det gjør nok at det kan være litt strevsomt å få tak i gullkornene, men vær tålmodig så vil du finne mange gode tips ?

Bildet vi har i dagens bloggpost er fra en babyfotografering vi hadde i februar.

Ha en fin helg!