Logo eller signatur anvendes først og fremst på bildeprodukter, men også når vi som fotografer reklamere for oss selv på internett. Man kan si at en hver seriøs studiofotograf anvender logo/signatur på sine papirbilder – det er som en standard å regne. Men det hadde vært lite hensiktsmessig med logo på bildene hvis vi leverte høyoppløselige filer til kunden hvor de selv printer. I denne bloggposten forklarer vi hvorfor logo/signatur anvendes i produkter og ikke på høyoppløselige filer alene.
(Saken fortsetter under bildet)
Foto er langt mer enn noen digitale filer, det handler om håndverk, kunstnerisk utøvelse og presentasjon fra fotografens side. Det er en sammenhengen mellom bildeopptak og produksjon. Det ligger nemlig minst like mye kompetanse og kunstnerisk utøvelse i presentasjonen som det ligger i selve fotograferingen, dette kan du lese mer om her. Det er her signatur kommer inn – signaturen er fotografens kvalitetsstempel på selve produktet!
Dette er en tradisjon studiofotografer har stått i siden fotografiets barndom. Bildene fikk alltid fotografens signatur/logo og det er dette som ivaretas av fotografer som leverer fotografier på papir også i dag.
Ulike segment
Som jeg har skrevet flere ganger tidligere så er det helt naturlig at reportasje- og reklamefotografer leverer filer etter en fotografering. De arbeider i et annet segment, enten det er leveranse til avis, blader eller reklamebyrå. Her er det opplagt at avisen eller reklamebyrået tar hånd om den videre prosessen for bildefilen. I en slik sammenheng er det heller ikke naturlig at fotografen signerer bildene – fotografens navn skal imidlertid stå i tilknytting til bildet. Det er det vi kaller fotobyline.
Om jeg privat skulle kjøpt høyoppløselige filer av en fotograf så ville jeg unngått signatur eller logo i bildeflaten
Jeg ville også forlangt bilder uten logo dersom jeg gikk til en studiofotograf som leverer digitale høyoppløselige filer etter fotografering. Poenget med å kjøpe høyoppløselige filer er jo nettopp at det er et fotografi som skal videreforedles til album og veggbilder – da må man også kunne stå fritt til å bearbeide filene uten at logo kommer i veien. Signaturen på bildene vil stå i veien for handlingsrommet for utforming.
Dokumentasjon
Det er viktig at man forstår forskjellen på de ulike segmentene og arbeidsmetodene blant fotografer. Som studiofotografer som leverer produkter, signerer vi alltid papirbildene som er ferdig bearbeidet. Det skjer enten med studioets varemerke eller fra fotografens hånd som personlig signerer fotografiene. Dette gjøres fordi vi ønsker å sette vårt kvalitetsstempel på det fysiske ferdig fotografiet.
Fotografen eller fotostudioet signerer bildet for å vise at de har arbeidet med bildet hele veien fra bildeopptak til ferdig produkt. Signaturen blir derfor stående som en slags dokumentasjon på at nøyaktig slik skal fotografiet se ut. (Se wikipedia om signatur.)
Et ansikt mot en mørk bakgrunn skal fremstå med nøyaktighet i nyanser – ikke for lyst, men heller ikke for mørkt. Man jobber nøye med lyssettingen under selve bildeopptaket og vil at bildene etterpå skal fremstå slik de var tiltenkt under bildeopptaket.
Et bilde tatt av fotografen Annie Leibovitz kan lastes ned gratis fra Google, samme signerte bilde fra fotografs hånd koster titusener.
Innenfor kunsten har presentasjon og signatur alltid stått sentralt. Et bilde tatt av fotografen Annie Leibovitz kan lastes ned gratis fra Google, samme signerte bilde fra fotografs hånd koster titusener. Det er selvsagt ikke signaturen i seg selv som er verdifull, men i kontekst til det fysiske bildet og opplag (antall bilder) som er nøyaktig gjengitt slik fotografen ønsker. En digital bilde-fil kan i motsetning til statisk papirbilde opptre svært forskjellig fra en PC-skjerm til en annen PC-skjerm. Samt at det kan kopieres i det uendelig. Les mer om fargestyring her.
Logo eller signatur
Hos oss signeres (hovedsaklig) fotografier på to ulike måter. Bilder som tas i bedriften signeres med Haslien Fotografenes logo, mens bilder som er fotografens egne prosjekt signeres med fotografens navn. De kunstbildene vi legger ut for salg blir nummerert i tillegg til fotografens personlige signatur.
(Saken fortsetter under bildet.)
I en workshop vi holdt hos Scandinavian Photo i 2015 forklarer vi hvordan vi skiller mellom kommersiell og kunstnerisk arbeid, selv om vi også arbeider kunstnerisk i den kommersielle driften.
Vi skiller klart mellom kommersielle oppdrag og kunstnerisk utfoldelse. De kunstneriske prosjektene er (nesten) alltid med utgangspunkt i at vi selv har ide og regi på hele prosessen fra bildeopptak, utvelgelse og presentasjon. Når vi sier nesten i parentes, så er det fordi vi noen ganger ser høy kunstnerisk kvaliteter i kundebilder. Men også her følges prinsippet om at fotografen har regien i fotografering, utvelgelse og fremstilling hvis de signeres. På disse fotografiene settes signaturen nederst under fotografiet sammen med vårt stempel Digigraphie™ og noen ganger bakpå bildet sammen med et sertifikat.
Vi pleier ofte å si at et bilde som henger i stuen med vår logo er god reklame i årevis. Men det er altså ikke derfor vi signerer bildene. Det er først og fremst for å sette vårt kvalitets-stempel på fotografiet som viser at bildet er tatt hånd om av oss, fra bildeopptak til ferdig produkt, og at det er vårt åndsverk.
Det å skape et bilde er en interessant reise fra planlegging til et ferdig produkt på papir. Les mer her om hvordan fotografiet skapes fra vår hånd når vi arbeider kunstnerisk med våre bilder.
Logo på digitale foto-filer gir altså generelt liten mening utover å være reklame.
Når det gjelder bilder vi legger ut på nett, så snakker vi om markedsføring, som bildet øverst i saken med stor logo. Signaturen/logoen er utelukkende der for å fortelle at bildet er tatt av oss, eller tilhører oss. Vi pleier også å sette logoen på plasser der man normalt ikke ville satt en logo, det gjør vi fordi vi ønsker reklameeffekt. Logo på digitale foto-filer gir altså generelt liten mening utover å være reklame.
Dersom du synes dette er et interessant tema, kan du lese mer om hvordan vi signerer og stempler vår fotokunst med Digigraphie her. Du kan også lese vår visjon om å levere “kvalitet og faglighet fra fotografering til ferdig produkt“. Signaturen er her vårt kvalitetsstempel!