fbpx
Haslien Fotografene logo

Faglighet & kvalitet

Sikkerhet ved fotografering

Vi fikk et spørsmål om hvordan vi tar bilder av små babyer i hengekøye.  Kan det være risikabelt? Her deler vi vårt triks for denne type fotograferingen. Vi kommer også inn på andre sider ved sikkerhet rundt fotografering.

Vi anvender en akryl-boks under hengekøya slik at køya står stabilt noen centimeter fra gulvet, og tilsynelatende svever i lufta (Se video). Akrylboksen er gjennomsiktig hvilket gjør jobben enkel med å klone bort boksen i Photoshop i etterkant. På den måten ser det ut til at hengekøyen henger fra taket i et bånd. Båndet er festet over køyen med krok i taket. Under papiret har vi en myk matte.

(Saken fortsetter under videoen)

Denne type bilder kan kun tas når babyen sover da de må ligge rolig slik at vi kan legge de i den posisjonen vi ønsker. Sovende nyfødte gjør sjelden brå bevegelser, men likevel er vi to som utfører denne fotograferingen. Den ene fotograferer og den andre står tett inntil hele tiden og følger med på babyen dersom barnet skulle beveger seg.

I et tidligere blogginnlegget delte vi hvordan vi laget hengekøyen.

Det er viktig at man har gode rutiner for sikkerhet når man arbeider i studio. Det anbefales at man arbeider med HMS-rutiner. Selv gjennomførte vi et HMS-kurs i 2013 som gjorde oss mer bevisst på nettopp å vurdere egen risiko.

Risikoanalyse på utstyr

Risikoanalyse gjelder også i høyeste grad for utstyret man anvender til fotografering. At det ikke er ting i studio som kan falle ned å skade barnet. Ikke minst er det viktig at studiolamper er sikret med beskyttelsesglass utenpå blitspære og innstillingslys.

Risikoanalyse gjelder også i høyeste grad for utstyret man anvender til fotografering.

Vi har to ganger opplevd at innstillingslyset i blitslampen eksploderer. Da har beskyttelsesglasset tatt imot for glassplintene, noe som er beskyttelses-glassets oppgave å gjøre.  Først gang det skjedde delte vi opplevelsen i et eget blogginnlegg. Nylig skjedde samme eksplosjon igjen, hvilket medførte at vi forlangte at vår leverandør kom hit for å sjekke lampene.

I følge leverandøren har eksplosjoner i blitslamper vært et kjent problem i alle år. Derfor skal man påse at beskyttelsesglasset alltid er intakt. Det er ikke alle blitslamper som har en slik beskyttelse, så dette bør man være oppmerksom på.

I ettertid har vi også lest oss opp på internett om andre fotografer som har opplevd samme. En fotograf opplevde å få glassplinter i modellens ansikt. Flere fotografer forteller at de har fotografert et langt liv uten å oppleve eksplosjon, mens andre har opplevde dette flere ganger. Selv har vi altså opplevd eksplosjon to ganger på ett år, mens vi før dette fotograferte i 15 år uten å oppleve en eneste eksplosjon.

Vi er veldig glad våre lamper, Broncolor, er blant de studiolampene som nettopp har dette tykke beskyttelsesglasset. Det er en voldsom kraft i en eksplosjon og man bør derfor ta slikt på alvor. Med beskyttelse er man sikret dersom uhellet først skulle være ute. At man skvetter til får man ikke gjort så mye med 🙂