Takk for samarbeidet!

Vi i Haslien Fotografene ønsker deg en riktig god jul og et godt nytt år. Tradisjonen tro sender vi våre kunder, leverandører og venner en hilsen til jul. En tradisjon vi har holdt på siden vi startet studio i 2003. 

Nytt i år er at vi også har med oss en rekke studiofotografer fra hele Norge som har meldt seg på våre nyhetsbrev for studiofotografer. Disse mottar egne nyhetsbrev fra oss gjennom hele året. I tillegg er det eget nyhetsbrev for private som kan meldes på i samme link. I dag sender vi en felles mail til alle i tillegg til at vi legger ut her på vår fotoblogg.

Vi ønsker først å rette en takk til dere nye kunder som har oppsøkt oss under året og til alle gamle kunder som kommer tilbake igjen og igjen. Mange av dere har anbefalt oss til familie og venner. TUSEN TAKK! Når vi holder til ute på landet, uten butikkvinduer i travle handlegater som gir mye gratis markedsføring, så er den berømte jungeltelegrafen avgjørende for vår drift. 

Takk til leverandører som alltid er så behjelpelig med alt vi trenger. Takk til alle dere fotograf-kolleger rundt om i Norge som er med i våre nyhets brev. Vi ønsker dere alle en riktig fin julehøytid.

I løpet av noen dager vil vi oppdatere bloggen vår med høydepunkt fra året 2019. Et av høydepunktene er førsteplassen i Laugskonkurransen blant profesjonelle fotografer i Østfold. Jeg ble kåret til «Årets fotograf» og ble den fotografen med flest poeng i Laugskonkurransen 2019. De siste 9 årene har vi hevdet oss i toppen av Laugskonkurransen, det kan du lese mer om her.

Vi får ofte spørsmål om hva det er som gjør at vi klarer å holde oss aktuelle. Svaret er komplisert fordi det ikke lar seg forklare med enkle ord. Vi mener selv at noe av svaret ligger i vår måte å ta fotografiet helt frem til et ferdig papirprodukt. Det å følge fotografiet fra fotoopptak til ferdig produkt gjør noe med deg som fotograf på mange måter. Når alle bilder printes blir man blant annet mer oppmerksom på hvordan lyset virker på bildene. På papir blir man også oppmerksom på ting i bildet som man ikke først så på skjermen, noe som som igjen medfører at man “skjerper” seg ved neste fotografering. 

I prosessen med å fremstille bilder på papir samarbeider vi også mye mer med våre kunder, noe som ofte fører til at vi blir utfordret på hva kunden vil ha. Å bli utfordret ser vi som et positivt bidrag til vår utvikling. Det har igjen bidratt til at vi har utviklet nye og bedre måter å møte kundene på, blant annet gjennom et tidligere samarbeid om kundenes ønsker. Dette samarbeidet starter før vi går i gang med fotograferingen i studio. For å bedre forstå kundene oppdatere vi oss stadig på interiørtrender noe som igjen gir inspirasjon til utvikling.

Workshops for fotografer dreier seg nesten utelukkende om selve fotograferingen, mens workshops i interiørmiljøene altså er mer rettet mot hvordan man møter kundenes behov.

Bildet helt øverst er fra interiørmessen på Formex i Stockholm, Nordens største møteplass for innredningsdesign, januar 2019. Her fikk deltakerne på messen være med på workshops om temaet farger. Workshops for fotografer dreier seg nesten utelukkende om selve fotograferingen, mens workshops i interiørmiljøene altså er mer rettet mot hvordan man møter kundenes behov. Dette er helt nødvendig tilpassing av det å være studiofotograf når sluttproduktet er en del av folks hjem, slik vi ser det.

Det å være fotograf har endret seg mye siden jeg startet som fotograf tidlig på 90-tallet. I dag snakkes det mye om å levere digitale filer til kundene, men da går man altså glipp av de utfordringene man møter som en konsekvens av produktet. Man kan godt sammenligne det med å være arkitekt, man blir ikke en god arkitekt ved å bare sitte ved tegnebrettet. Det er i møte med de virkelige prosjektene man ser hvordan tegningene oppleves. Verken vi eller våre kunder anser fotografiene ferdig når det ligger på en harddisk eller minnepinne.

Fargekube. Hos Haslien Fotografene følger vi med på interiørmesser og besøker ulike stands i inn og utland. Bildet viser en fargekube som ble vist frem på interiørmessen Formex i Stockholm. Den gjengir fargeskalaen på en annen måte enn de tradisjonelle fargeviftene. Noe som gjør at man kanskje enklere finner sin harmonerende farge.

Som vi skrev i et innlegg i januar i år, så ser vi på oss selv like mye som en del av interiørbransjen som vi er fotografer. Vårt motto er «faglighet og kvalitet fra fotografering til ferdig produkt». Vi nøyer oss ikke med at bildene kun skal bli til noen likes i sosiale medier, vi vil at bildene skal få en plass i folks hjem, og anses som en del av interiøret.  

På lik linje med at noen går til innkjøp av en spektakulær lampe som skal «ta stua», kan det like godt være fotografi fra fotografen som «tar» stua. Dette gjør igjen noe med hvordan vi legger opp fotograferingen fra planlegging til ferdig produkt. Vi ønsker å bidra til at bildene våre får et uttrykk som passer inn i moderne hjem. 

Å søke inspirasjon i interiørbransjen, som hele tiden er i endring, er nok noe av det smarteste vi har gjort. Her er det utømmelige kilder til inspirasjon, men for å lykkes med dette prosjektet må vi ha våre kunder med oss. Derfor vil jeg takke våre kunder for tilliten for at vi ble valgt som fotograf. 

Jeg har også lyst til å nevne at vi har fått en egen nettbutikk – den lanserte vi tidligere i desember. Du kan besøke vår nettbutikk her

Ha en riktig så fin julehøytid! 

    Menu