fbpx

Vakker natur og vingårdsbesøk

Naturen har noe i seg som gjør oss mer sanselige. Det være seg å være i skogen en vinterdag hvor man kan kjenne på stillhet, eller en vårdag der det yrer av fugleliv i skogen. Slike inntrykk skjerper sansene, noe som i neste omgang stimulerer skapertrangen.

Tre til fem dager i uka er vi i skogen på morgenen før arbeidsdagen tar til. Dette er noe vi har gjort regelmessig gjennom 15 år, og det gir oss en god start på krevende arbeidsdager. De siste tre årene har vi også fått øynene opp for fjellturer. Så i år, som de to foregående årene, har vi satt av tid til inspirasjonshenting i Åndalsnes og Romsdalseggen på tampen av ferien.

Les fra turen til Romsdalen i fjor: Tilbake etter freie

(saken fortsetter under bildene)

På toppen av Romsdalseggen.

Jeg tror ikke jeg vet om noen vakrere plass enn Romsdalen. Det er noe med lyset, fjellformasjonene, vegetasjon, fjorden og elven Rauma som gjør dette til en helt unik plass. De mektige fjellene som gjør oss mennesker små og andektige. Det er helt umulig å beskrive og må bare oppleves. Jeg tror alle som har vært på en slik tur skjønner hvilke opplevelser Romsdalen byr på.

(Saken fortsetter under bildet)

Vi badet i elven Rauma som renner gjennom Romsdalen. Her finnes mange idylliske plasser.
Vi synes det er koselig med telt når vi er på besøk i naturen. Det er noe med helhetsopplevelsen og nærhet til naturen.
Vi hadde koselig pratestund til langt på natt de nettene vi besøkte Trollveggen Camping. I bakgrunnen ser man Trollveggen.

Navnet Romsdalseggen kommer av fjellformasjonen, hvor man går som på en knivsegg. Det er spektakulært å gå på fjell-eggen. På videoen ser du «fjelleggen» i Romsdalen.

Vinproduksjon

I år la vi også opp til et besøk hos en vinprodusent som har fått ord på seg som «verdens nordligste vinprodusent». Det er «Vingården Tuen» i Åndalsnes som drives av Johan Setnes som har fått denne beskrivelsen. Setnes eksperimenterte med å lage egen vin i 1980 og siden da har det ballet på seg med mer enn 40 ulike viner.

(Saken fortsetter under bildene.)

Vinprodusent Johan Setnes med noen vineksempler.
Vin fra Vingården Tuen

Vin lages på råstoffer som finnes i naturen rundt om ved Romsdalen, i tillegg til det Setnes dyrker i egen hage. Vin fra rognebær, bringebær, bjerkesevje, aprikos, moreller og krekling er bare noe av det vi finner i vinprodusentens kjellere. Det som begynte som en hobby har blitt en inntektskilde.

Johan Setnes og hans aprikos.

Det er ikke vanskelig å se at det ligger mye arbeid bak hver eneste flaske vin og at det ikke er til å bli rik av. Men vindyrkeren har fått mye omtale i norske medier og har skrevet to bøker om vindyrking hos anerkjente Cappelen Forlag. Selv kongen og dronningen har smakt på vinprodusentens vin. Setnes har derfor blitt en ettertraktet foredragsholder for vinklubber, hagelag og bedrifter. Noe som sikkert er mer lønnsomt enn selve vin-produksjonen.

Impulser å ta med

Som nevnt flere ganger tidligere på vår fotoblogg, finner vi mange fellestrekk mellom kokkefaget og fotografer. Opplevelsen av mat er så mye mer enn bare maten, som den verdenskjente kokken René Redzepi sa det; «Totalopplevelsen av maten, menneskene, stemningen, designet, møblene, det vi spiser og drikker av – alt henger sammen.»

Fremstilling av mat og drikke er derfor egnet for inspirasjon for en fotograf.

Folk forventer noe helt spesielt når de besøker en fotograf eller en restaurant. Det henger sammen med at kunnskapsnivået er så høyt hos den vanlige forbrukeren. Alle har eget kamera og alle har eget kjøkken med god tilgang til råvarer. Så når vi som fotograf skal heve oss over nivået som finnes blant forbrukerne, må vi kunne så mye mer enn det å finne gode motiv.

Når vi som fotograf skal heve oss over nivået som finnes blant forbrukerne, må vi kunne så mye mer enn det å finne gode motiv.

Hos oss har vi derfor spesialisert oss på flere områder, som for eksempel å tilby blomster som en del av portretteringen av våre kunder. Selve blomsterfotograferingen er ikke særlig lønnsom i seg selv, da det er mye arbeid bak blomstene, men vi har tiltrukket oss mange besøk av langveis farere for å bli fotografert med friske blomster. Så godt hjulpet av jungeltelegrafen er det blitt en lønnsom geskjeft når man ser helheten. Vi får kunder som vet hva de vil ha når de besøker oss, og det er slike kunder vi ønsker oss.

Vinprodusent Johan Setnes og fotograf Marion Haslien i hagen hjemme hos Setnes.

Noe lignende fikk vi høre under besøket hos vinprodusenten i Romsdalen. «Jeg vil ha besøk av de som vet hvem vi er og som er interessert i det vi driver med. Ikke de som kommer inn her fordi de har sett et skilt i veikanten om vingård,» sier Setnes som forøvrig ikke hadde et eneste skilt som sier noe om vingården hans. Virksomheten har en beskjeden nettside som forteller om vingården, likevel kommer folk fra hele landet til Setnes og hans vinhus.

Vi var fire personer fra oss i Haslien Fotografene som reiste på tur i år. Nå legger vi planer for nye turer der vi skal hente hjem inspirasjon.

NB! Visste du at vi sender ut egne nyhetsbrev? Vi har egne nyhetsbrev både for studiofotografer og for private som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på.

X
    wpChatIcon