Haslien Fotografene er en kunst- og håndverksbedrift som alltid har det fysiske produktet som endelig sluttprodukt. Produktene har tradisjonelt fått vår logo som en verifisering av vår kvalitet, men med kunstig intelligens er det enkelt å lage «fake» og urettmessige kopier av bildene. Derfor vil vi fremover styrke verifisering i tilknytning til våre fotografier på papir.
Autentisering av fotografier, både fysiske og digitale, handler om å bekrefte deres opprinnelse, ekthet og integritet. Mens digitale bilder ofte autentiseres gjennom metadata, digitale signaturer eller blockchain-teknologi, krever fysiske fotografier en annen tilnærming, som tar hensyn til deres materielle egenskaper og historiske kontekst.
Autentisering og verifisering
Autentifisering handler om å bekrefte identiteten til en person, mens verifisering bekrefter at noe er ekte, gyldig, eller korrekt i henhold til beskrivelsen gitt av opphavsmannen. For oss som fotografer som jobber med fysiske produkter får det utslag i om et bilde er håndverksmessig utført av oss etter vår intensjon (verifisering) og at det er vi som har signert fotografiet (autentisk signatur).
Verifisering og autentisering har gjort seg stadig mer gjeldende etter hvert som flere tjenester flyttes online. Dette bidrar til å skape tillit mellom aktører, enten det er mellom bedrifter og kunder, eller mellom brukere på en plattform. For eksempel gjør autentisering av profiler på sosiale medier det lettere å identifisere ekte kontoer.
![](https://www.haslien.no/wp-content/uploads/2024/11/AdobeStock_1015684436-1920x1440(pp_w768_h576).jpeg)
Som fotografer er vi opptatt av gjennomsiktighet i prosessen når vi jobber med foto. Våre bilder skal følge vår etiske standard når det gjelder den digitale prosessen som omhandler lagring, justering og digital etterbehandling. Det samme gjelder de fysiske produktene, de skal kvalitetssikres i henhold til våre krav til gjenskaping på fotoprint, papiregenskaper og montering. Det er med andre ord et godt stykke håndverk bak hvert fotografi som fremstilles på papir.
Som vi har skrevet om i tidligere bloggposter, så har vi jobbet med interne etiske regler for retusj og vi jobber langs sporet om åpenhet i retusjering av bilder. Vi er blant annet medlem i «Content Authenticity Initiative» som arbeider med å implementere C2PA-teknologien på alle digitale plattformer.
Styrker det fysiske produktet
Det er helt naturlig og prinsipielt viktig at man også sørger for å styrke verifisering av papirbildene som sluttprodukt, særlig når den digitale prosessen allerede gjennomgår en verifisering ved hjelp av teknologier som C2PA allerede i bildeopptaket.
Det fysiske produktet trenger også en måte å sikre sin ekthet på for å opprettholde verdikjeden for tillit som startet digitalt.
C2PA-teknologien fokuserer på å dokumentere opprinnelse, redigeringshistorie og autentisitet i den digitale verden, men når bildet overføres til en fysisk form som papir, oppstår en ny problemstilling. Papirbildet representerer sluttstadiet i en hybrid prosess, og dette fysiske produktet trenger også en måte å sikre sin ekthet på for å opprettholde verdikjeden for tillit som startet digitalt.
Vi vet at brudd på åndsverk også gjør seg gjeldende for fysiske produkter. Ved hjelp av kunstig intelligens kan fotografier enkelt manipuleres og fremstilles på papir med for eksempel vår logo. Derfor arbeider vi nå med å styrke verifiseringen av våre bilder som er produsert av vår hånd. Vi har tenkt gjennom hvordan dette kan gjøres på de ulike mediene vi produserer på og vil innføre nye rutiner fra overgangen til 2025.
![](https://www.haslien.no/wp-content/uploads/2024/11/Floating_interior_lite(pp_w768_h768).jpg)
Det enkle grepet er å gå tilbake til signering av bilder enten gjennom signatur direkte på bilder eller gjennom sertifikat med signatur. Så vil vi nok aldri klare å forhindre brudd på opphavsretten i fremstilling av bilder på papir uansett logo eller signering, men vi kan styrke autentisering av fysiske bilder som er produsert av oss. Så får de som eventuelt kopierer bare leve med å ha kopiert.
Gjennom tidene har signaturer vært brukt som et uttrykk for legitimitet, for eksempel på dekreter, avtaler og kunst. En håndskrevet signatur har stor betydning som et juridisk og personlig identitetsmerke, det har røtter i både lov og tradisjon. Vi tror kunder verdsetter vår ekthet i alle ledd når de velger oss som fotograf, derfor vil vi sikre disse en bedre autentisering. Vi vil bruke mer tid på å synliggjøre verdien av ekthet i fotografiene i tiden som kommer som oppfølging av utviklingen av «AI-fake».
Autentisering av fysiske fotografier har tradisjonelt vært mer stabilt og varig, mens autentisering av digitale fotografier i større grad må tilpasses den stadig utviklende teknologiske konteksten. Prinsipielt sett handler dette om å respektere fotografiets integritet som kunstform og produkt, uavhengig av format, samtidig som det møter teknologiske og samfunnsmessige forventninger.
I vår nedskrevne visjon har vi et ønske om å være innovative og nyskapende, samtidig som vi grunnfestet i en lang og stolt håndverkstradisjon innen fotofaget som strekker seg over 170 år tilbake. Dette vil vi fortsette å etterleve også fremover, alt for å skape trygghet for deg som kunde.
Vi har egne gratis nyhetsbrev for private og yrkesutøvende studiofotografer som vil følge med på hva vi jobber med. Gå hit for å melde deg på.